Sueño-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Sueño-tallin foorumi.
 
PääsivuLatest imagesHakuRekisteröidyKirjaudu sisään

 

 Vilden hoitopäiväkirja

Siirry alas 
3 posters
Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava
KirjoittajaViesti
Jade
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Jade


Viestien lukumäärä : 398
Join date : 10.06.2008
Ikä : 28
Paikkakunta : Hevostalli :P

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: Vilden hoitopäiväkirja   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeLa Kesä 14, 2008 10:40 pm

Tänne kaikki Vilden hoitajat raapustelevat hoitotarinansa Wink
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.freewebs.com/sueno-talli/index.htm
Emppa
Vuonohevonen
Vuonohevonen
Emppa


Viestien lukumäärä : 81
Join date : 16.06.2008

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: 16.6.2008   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeMa Kesä 16, 2008 5:48 pm

Kello oli kaksitoista kun poljin kuumana kesäpäivänä kohti Ratsastustalli Sueñoa.Olin juuri viskannut päälleni tummanvihreät polvipaikkaiset ratsastushousut ja oranssin t-paidan.Kypärä,turvaliivi ja ratsastuskengät minulla olivat repussa,samoin eväät,sillä olin aikonut viipyä tallilla pidempääkin kuin tunnin.Hetken kuluttua saavuin hiekkatielle,jota varjostivat vihertävät koivut.Hetken kuluttua eteeni ilmestyi uuden näköinen punainen talli,jonka pihapiiri näytti hyvinhoidetulta,kuten itse tallikin.Laitumet valkoisine puuaitoineen näkyivät tallin takana,ja näin siellä myös muutamia hevosia laiduntamassa.Jätin pyöräni tallinoven viereiseen pyörätelineeseen ja kävelin sitten hitaasti tallin ovesta sisään.Saavuin viileään,hevosentuoksuiseen käytävään,ja molemmin puolin oli monia karsinoita.Karsinat olivat todella suuria,ja hetken kuluttua tajusin,että karsinat olivat tyhjiä.Yhdestä karsinasta ilmestyi yhtäkkiä n. 20 vuotias punahiuksinen nainen.Hän pyyhki käsiään pyyhkeeseen ja minut nähdessään lähti rennosti harppomaan luokseni.
-Hei,minä olen Jade,hän tervehti reippaasti,mukavalla puhetyylillä.
-Moi,mä oon Emppa ja tulin just hoitamaan Vildeä,muttota onks se nyt niinkö missä?Kysyin arasti.
-Okei,Vilde on juuri tuolla takalaitumella,voit käydä hakemas..Hei odotas,mä tulen mukaasi,haen samalla Ziran sisälle,Jade ilmoitti ja katosi erääseen huoneeseen,jonka päättelin olevan satulahuone.Hetken päästä hän saapui sieltä kahden riimunnarun kanssa.Hän ojensi toisen minulle ja lähti kävelemään reippaasti ulos tallin ovesta.Kävelin Jaden perässä ja hetken päästä saavuimme laitumille.
-Vilde on tuolla orilaitumella,voit käydä hakemassa sen,se tulee ihan kiltisti,kunhan otat nämä,Jade sanoi ja ojensi minulle muutaman makupalan.
Hän pujahti tammalaitumen aidan alitse ja vihelteli Ziraa.
Käännyin orilaitumille päin ja pujahdin aidan ali sinne.Vilde näkyi laiduntavan aivan lähellä,vasemmassa kulmassa.Se oli kaunis,tiikerinkirjava,paksuharjainen,vähän velmun näköinen ori.Vihelsin ja Kutsuin Vildeä nimeltä.Se oli juuri lähtemässä laukkaamaan laitumen toiseen päähän,kun näytin makupaloja,ja sen mielenkiinto heräsi heti.Se käveli varovasti luokseni ja kurotti kohti avonaisella kämmenelläni olevia makupaloja.se haukkasi yhden ja tuli hieman lähemmäs.Napsautin riimunnarun sen riimuun ja annoin sille muutkin makupalat.Sitten lähdin taluttamaan sitä porttia kohti.Jade odotti minua Ziran kanssa portilla.Hän avasi portin,kun talutin Vilden ulos laitumelta.Se käveli happamana perässäni ja yritti napata ruohotupsun aidanviereltä.Kiskaisin sen pois ja hidastin vähän vauhtiani,että kävelin suunnilleen sen etujalkojen kohdalla.Jade & Zira tulivat perässämme,ja kun saavuimme tallipihaan,äkkäsin harjauspuomin,ja talutin Vilden sen eteen.Kiinnitin sen siihen tukevalla tallisolmulla ja kävelin Jaden perässä talliin.Hain satulahuoneesta Vilden harjapakin ja kävelin tallin ovelle.Astuessani ulos tallista hämmästyin niin,että harjapakki putosi kädestäni ja suuni loksahti auki.Vilde ei enää seissyt harjauspuomilla!
Tuijotin eteeni tajuamattani mitään ja vilkaisin sitten tammalaitumille päin.Ei Vildeä.Vilkuilin jokaiseen suuntaan,enkä nähnyt Vildeä.Katsoin tielle ja ajattelin: 'ei siellä näy mitään muuta kuin Vilden takamus'..
Samassa havahduin,Vilden takamus! Ja totta tosiaan,ori seisoi tienvarressa nyhtämässä paksua heinätuppoa riimunnaru maassa roikkuen.Kävelin hitaasti orin luokse ja nappasin riimunnarun käteeni ennen kuin se kerkesi tehdä mitään.Talutin sen takaisin harjauspuomille ja kiinnitin tuplatallisolmulla sen siihen,ettei varmasti saisi irti.Hain harjapakin tallin oven viereltä,mihin sen olin tiputtanutkin ja vein sen harjauspuomille.Kaivoin sieltä kumisuan,ja aloin pyörittämään sitä Vilden kaulalla.Vilde ei tosiaan ollut mutainen,mutta karvaa siitä lähti aivan kamalasti.Pyöriteltyäni kumisukaa sen koko vartalolla noin viisi minuuttia,suuni,nenäni ja silmäni olivat täynnä hevosenkarvoja.Naurahdin ja laitoin kumisuan takaisin pakkiin.Otin sieltä sitten pehmeän harjan ja aloin harjaamaan Vildeä sillä.Vildei ei tykännyt yhtään.Se pyöri,näykki ja yritti potkia,mutta sain sen harjattua silti.
Kun aloin puhdistaa kavioita,se näykkäsi minua käteen,mutta jatkoin yhä puhdistusta.Kun se oli tarpeeksi puhdas,vein harjapakin sisään ja toin satulan ja suitset.Nostin satulan Vilden selkään,mutta yllättäen se heitti pukin,että satula sinkosi sen pään ylitse maahan.Äristen ja muristen nostin satulan takaisin sen selkään ja nopeasti alkoin kiinnittää vyötä.Se pullisteli minkä kerkesi,mutta silti olin nopeampi.Sain vyön kiristettyä jo tarpeeksi kireälle ja laitoin sitten riimun kaulalle ja aloin suitsia Vildeä.Se ei avannut suutaan,kun yritin laittaa kuolaimet.Yritin ja yritin,mutten saanut sen suuta auki.
-Jade,voisitsä tulla auttamaan,hihkaisin tallin ovelta ja hetken kuluttua Jade laittoi kuolaimet happaman Vilden suuhun.Kiinnitin kaikki remmit,ja hain sitten turvaliivin,kypärän ja raipan,ihan varmuuden vuoksi.Irrotin riimun Vilden kaulalta ja lähdin taluttamaan sitä kentälle,joka sijaitsi toisella puolella tallialuetta.Vilde käveli reippaasti vierelläni,ja kun saavuimme kentälle,talutin sen portista sisään,kaartoon.Laskin jalustimet ja mittasin ne sopiviksi,ja sitten otin satulan etukaaresta kiinni ja laitoin toisen jalkani jalustimeen.Vilde lähti liikkeelle,ja kinkkasin sen perässä yhdellä jalalla.Loppujen lopuksi sain heitettyä jalkani satulan toiselle puolelle,laitoin sen jalustimeen ja ohjasin Vilden vasempaan kierrokseen.Annoin vapaat ohjat ja istuin selässä koko ajan valmiina ottamaan ohjat tuntumalle,jos Vilde lähtisi.Muutaman kerran se yritti ryöstää nähdessään erään tamman kävelevän kentän ohitse,mutta otin vain tiukat ohjat ja käänsin sen voltille,ja se rauhoittui heti.Käveltyämme mukavat,joskin hitaat alkukäynnit,otin ohjat tuntumalle ja vaihdoimme suunnan kiemurauran avulla.Sitten vaihdoin raipan sisäkäteen ja annoin pohkeita.Mitään ei tapahtunut.Annoin pohkeita ja raippaa,Vilde pukitti.Kolmannella kerralla pamautin pohkeeni sen kylkiin ja annoin raippaa niin reippaasti,että Vilde lähti vihdoin raviin.Kevensin sielä tiuhaan tahtiin,sillä askeleet olivat ponimaisen lyhyitä.Vilde kulki ilottomasti ja oli koko ajan valmiina hidastamaan takaisin käyntiin,mutta joka askeleella annoin lisää pohkeita,ja pikkuhiljaa se alkoi jo piristyä.Kehuin sitä,ohjasin sen voltille,sitten takaisin uralle ja hidastin sitten käyntiin.Pidin ohjat kumminkin tuntumalla.Vilde käveli ylitsepursuavan reippaasti,ja tuntui,että se olisi koko ajan halunnut lähteä laukkaan.Käveltyämme jonkin aikaa annoin laukkapohkeet ja raippaa,mutta sain vastineeksi vain yhden pukin.Annoin toisen kerran ja läpsäytin raipan Vilden lautasille,ja johan lähti.Se ampaisi täyttä laukkaa eteenpäin,sain hieman pidättää sitä,että se laukkasi rauhallisesti.Yhdessä kulmassa se yritti oikoa,mutta korjasin ongelman sisäpohkeella,ulko-ohjalla ja muistutuksella raipalla pohkeen taa.Vilde kulki kauniisti ja ohjasin sen laukkavoltille.Yllättäen se kiskaisi päänsä alas.Meinasin tipahtaa,mutta onnekseni vain toinen jalustin irtosi.Korjasin jalustimen ja sitten hidastin Vilden raviin.Kevensin hetken,mutta sitten istuin alas perusistuntaan ja lopulta käyntiin.Taputin Vildeä ja vaihdoin taas suunnan,tällä kertaa koko rata leikaten.Pieni,ruskeahiuksinen tyttö oli katsellut tuntiani jo jonkin aikaa,ja käveltyämme hänen kohdaltaan,kysyin,voisiko hän kasata yhden esteen kentän keskelle.Tyttö nyökkäsi ja posket punottaen lähti raahaamaan puomeja ja estetolppia kentän keskelle.Loppujen lopuksi esteestä tuli n. 70cm pysty.Kiitin tyttöä ja otin jälleen ohjat tuntumalle.Annoin pohkeita ja Vilde vastasi apuihin yllättävän hyvin ja lähti raviin.Istuin perusistunnassa, ja nostin eräässä kulmassa laukan.Ohjasin Vilden kohti estettä,ja se kiihdytti vauhtiaan korvat hörössä.Tein pienen pidätteen,ja Vilde hidasti vauhtiaan juuri ennen estettä.Nousin kevyeeseen istuntaan ja Vilde teki upean loikan silminnähden nauttien.Alastulossa Vilde jatkoi taas suoraan eteenpäin ja hyppäsimme esteen uudelleen,ja Vilde alkoi hieman kuumeta.Hidastimme raviin ja lopulta käyntiin,ja annoin vapaat ohjat.Vilde lähti heti kiihdyttämään ja kun tein pidätteen,se alkoi pukittaa.Hirmuisen rodeon sai aikaan,tuli ainakin 20 pukkia laukassa:) Kun sain sen hidastettua,kävelimme jonkin aikaa ja sitten pyysin tyttöä laittamaan esteelle vielä puomin ennen sitä.Hän teki työtä käskettyä,ja sitten ohjasin Vilden reippaassa ravissa kohti estettä.Se katsoi sinne jo korvat hörössä,mutta jatkoi ripeää ravia.Ylitimme esteen ja juuri esteen päällä Vilde nosti laukan ja laukkasi voitonriemuisesti höristen takaisin uralle.Hidastin sen raviin ja teimme reilunkokoisen ravivoltin ja sitten ravasimme kevyessä ravissa muutaman kierroksen.Kun olin tyytyväinen sen raviin,hidastin sen käyntiin ja annoin vapaat ohjat.Taputin Vildeä ja kehuin,sillä se oli mennyt tällä tunnilla todella upeasti!Käveltyämme loppukäynnit,ohjasin Vilden täyskaartoon,taputin sitä ja hyppäsin ketterästi alas Vilden selästä.Nostin jalustimet ja lähdin taluttamaan Vildeä takaisin talliin.Kiinnitin sen taas harjauspuomiin,riisuin varusteet ja veinne paioilelen.Huuhtelin kyllä sitä ennen kuolaimet.Sitten harjasin Vilden,sen näykkimisyrityksistä huolimatta,samoin kavioiden puhdistuksessa.Sitten irrotin riimunnarun harjauspuomista ja talutin Vilden sitten ruohomättäälle,ja annoin sen syödä siinä.Syöttelin sitä siinä hetkisen ja talutin sitten takaisin laitumelle.Irrotin siltä riimun ja jätin sen portille.Sitten kävelin takaisin tallille ja vein harjapakin takaisin paikalleen.Kävin vilkaisemassa Vilden karsinaan,ja se oli todella puhdas.Lakaisin vähän tallikäytävää,ja katsoin kelloa,joka näytti yllättäen jo neljää.Tunsin yhtäkkiä,että minulla oli kauhea nälkä,ja hyökkäsin eväideni kimppuun.Ruisleipä kinkun,juuston,kurkun ja tomaatin kera maistui todella hyvin,ja päälle vielä mansikkamehua,niin yllättäen minulla ei enää ollutkaan nälkä xD Niimpä pakkasin kimpsut ja kampsut mukaani ja lähdin mukavan tallipäivän jälkeen polkemaan kotia kohti.
-The end-
Takaisin alkuun Siirry alas
Jade
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Jade


Viestien lukumäärä : 398
Join date : 10.06.2008
Ikä : 28
Paikkakunta : Hevostalli :P

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: Vs: Vilden hoitopäiväkirja   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeMa Kesä 16, 2008 6:07 pm

Aika vekkulinen päivä sinulla ja Vildellä ;D Todella mukavaa luettavaa, kaipaisin ehkä enemmän puhetta. Ja huomattuasi saat tästä 100v€ ja 9p tilillesi Twisted Evil
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.freewebs.com/sueno-talli/index.htm
Emppa
Vuonohevonen
Vuonohevonen
Emppa


Viestien lukumäärä : 81
Join date : 16.06.2008

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: Tiistai 17.6.2008   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeTi Kesä 17, 2008 9:01 am

Olin jo seitsemältä aamulla pompannut hereille,pukenut päälleni,pakannut evääni ja polkenut tallille.Saapuessani tallipihaan näin heti ensimmäisenä Jaden,ja uuden vuonistamman Lilon.
Lilo oli todella kaunis harmaahallakko,ja sillä oli ystävälliset silmät.Hetken kuluttua Jaden ja Lilon luo käveli noin 21vuotias ,vaaleahiuksinen nainen,jonka älysin tunnistaa Jasminiksi.
-Moi,sanoin rohkeasti ja kävelin Lilon viereen rapsuttaakseni sitä.
-No hei,Jasmin,tässä on Emppa,Vilden hoitaja,ja Emppa,tässä on Jasmin,Jade esitteli.
Tervehdin Jasminia ja vein sitten reppuni tilavaan kaappiini kerhohuoneessa.Otin kaapista ratsastuskenkäni ja vaihdoin ne kuluneiden lenkkareideni tilalle.Sitten kävelin tallikäytävän poikki ulos.Reippaasti kävelin polkua pitkin laitumille.Vilde näkyi laiduntavan laitumen toisessa päässä.Nappasin riimun ja narun portilta mukaani ja pujahdin valkoiseksimaalatun aidan alitse orilaitumelle.Siellä oli heinää polviin asti,meistä ihmisistä se tuntuu oudolta,mutta hevosistahan se on mukavaa,ajatteleppa nyt itse,koko aitaus täynnä hampurilaisia!
-Vildee,tuus tänne,hihkuin reippaasti orille,joka vain mulkaisi minua sivusilmällä.
Olin jo melkein sen luona,kun se salaman-nopeasti kääntyi ja laukkasi sitten silmieni edestä laitumen toiseen päähän.Kävelin taas sen luokse,mutta jälleen se juoksi ihan väärään suuntaan.Lähdin alakuloisesti kohti porttia,ja ajattelin käydä kysymässä Jadea tai jasminia avuksi.Yhtäkkiä tunsin pehmeän henkäisyn niskassani,ja turpa laskeutui olkapäälleni.Käännyin ja näin Vilden.
-Hyvä poika,kehuin ja pujotin riimun sen päähän.Lähdin taluttamaan sitä porttia kohti,ja se käveli ylitsepursuavan reippaasti.
-Minä ajattelin olla täällä koko päivän,ja liikuttaa ja hoitaa sinua,kerroin Vildelle suunnitelmistani.
Kiinnitin Vilden harjauspuomiin,ja lähdin hakemaan sen harjoja.
-jatkuu,lähden nyt,mut kirjotan viel tänään loppuun-
Takaisin alkuun Siirry alas
Emppa
Vuonohevonen
Vuonohevonen
Emppa


Viestien lukumäärä : 81
Join date : 16.06.2008

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: Tiistai 17.6.2008 -JATKOA-   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeTi Kesä 17, 2008 10:10 am

-jatkoa-

Pian palasin takaisin Vilden luo tummanvihreä harjapakki kädessäni.Aloin harjaamaan sitä juuriharjalla,eikä se näyttänyt tykkäävän siitä yhtään.Vaihdoin pehmeään harjaan,ja heti alkoi Vildekin tykkäämään.Harjasin sen monta kertaa läpi,ja sitten aloin puhdistamaan kavioita,ja yllättäen Vilde olikin kiltisti.
-Hyvä poika,hienostihan sä osaat olla! Kehuin oria ja taputin sitä lautasille.Sitten pakkasin harjat pakkiin ja päätin tehdä perusteellisemman hoidon illemmalla.Vein harjat takaisin satulahuoneeseen,ja toin sitten Vilden yleissatulan ja normaalit suitset,joissa ei ollut turpa- eikä otsaremmiä,sekä nivelkuolaimet.Nostin satulan Vilden kaulalle ja liu'utin sitä sitten alaspäin,kunnes se oli oikealla kohdalla.Sitten kiristin vyön,enkä välittänyt Vilden potkimisyrityksistä. Kun satula oli paikoillaan,oli aika laittaa suitset.Laitoin riimun kaulalle ja Vilde avasi kiltisti suunsa laittaessani kuolaimet sen suuhun.Laitoin kaikki remmit kiinni,ja sitten hain kypäräni,sekä turvaliivin,ja ehdottomasti raipan!-Noniin,mennääs Vilde,kehotin oria,kun olin irrottanut riimun sen kaulalta.Lähdin taluttamaan sitä kentälle,ja Vilde käveli happamana perässäni.Kun talutin Vilden portista sisään ja suljin portin,huomasin,että se eilinen pikkutyttö istui jälleen katsomossa,vienosti hymyillen.
-Hei,minä olen Minni,tarvitsetko tänään apua esteiden laitossa,Minni kysyi hieman hiiren piipitystä muistuttavalla äänellä.
-Hei vaan Minni,minä olen Emppa,ja tämä tässä on Vilde,sanoin rapsuttaen Vilden kaulaa mietteliäänä,ja jatkoin:
-en kyllä aio hypätä tänään,joten en tarvitse apua,kiitos kumminkin.
Sain vastaukseksi vain pienen 'okei' ja olin siihenkin ihan tyytyväinen.Talutin Vilden kaartoon ja laskin jalustimet.Kiristin vielä hieman satulavyötä ja sitten hyppäsin Vilden selkään.Jalustimia ei tarvinnut säätää,koska viimeksi minä olin mennyt Vildellä.Niimpä otin vain ohjat käteeni ja ohjasin Vilden oikeaan kierrokseen.Vilden askel oli rauhallista ja ponimaisen lyhyttä,mutta silti sielä oli mukava istua.
-Voi kun te olette niin hyvän näköisiä yhdessä,te olette upea pari,Minni kehui katsomosta ja sai minut punastumaan.Luulen,että Minni kumminkin sanoi tuon vain miellyttääkseni minua,tai sitten hänellä ei ollut muuta sanottavaa.En vastannut mitään,yritin vain keskittyä siihen,että Vilde ei oikoisi kulmissa.Kun olimme kävelleet mielestäni kunnolliset alkukäynnit,otin ohjat tuntumalle ja vaihdoimme suunnan vasempaan kierrokseen.Vilde käveli reippaasti pää ylhäällä.Sitten annoin pohkeita ja napautin varovasti raipalla.Vilde totteli heti ja siirtyi raviin.Kevensin tiheään tahtiin,ja yritin pysyä rytmissä,sillä aina välillä tuntui,että kevennys menee ihan eri tahtia,kuin ravi.Ohjasin Vilden ravivoltille,ja suoristettuani sen takaisin uralle istuin alas satulaan,perusistuntaan ja lopulta käyntiin.Kävelimme taas muutaman kierroksen,ja kun tunsin Vilden hengityksen tasaantuvan,annoin laukkapohkeet ja raippaa,ja Vilde nosti hieman laiskasti vasemman laukan.Nousin kevyseeseen istuntaan,ja Vilde vain kiihdytti vauhtia,ja heitti sitten muutamat ilopukit,jolloin meinasin lentää,mutta takerruin viime hetkellä satulaan.Laukattuamme muutaman kierroksen hidastin Vilden raviin,ja menimme siis kevyttä ravia.Vilde yritti oikoa kulmissa,mutta loppujen lopuksi sainkin sen menemään kunnolla.Nyt Vilde kulki kauniisti ravissa,ja kun olin tyytyväinen sen raviin,hidastin käyntiin.Taputin ja kehuin Vildeä kunnolla,ja annoin hetkeksi vapaat ohjat.
-Minni,haluaisitko sittenkin kasata muutaman esteen tänne kentälle?Jotain seitkytsenttistä luokkaa? Kysyin Minniltä mennessämme hänen ohitse,ja hän nyökkäsi innokkaasti.Minni raahasi tolpan toisensa jälkeen kentälle ja asetti ne huolellisesti paikalleen.Sitten hän haki puomeja,ja loppujen lopuksi sai tehtyä hienon radan.
-Kiitos Minni! Hihkaisin ja tutkin katseellani esteitä.Pitkällä sivulla oli n.65cm ristikko,jonka Vilde pääsisi aika reippaasti ylitse.Toinen este oli lähes yhtä helppo pysty ja viimeinen oli n.80cm okseri,ja se minua vähän pelotti,mutta päätin yrittää.Niimpä otin ohjat tuntumalle ja annoin laukkapohkeet.Vilde,joka oli ilmeisesti huomannut esteet,innostui todella paljon ja nosti siinä rytäkässä väärän laukan.Ohjasin sen voltille ja vaihdoin ravin kautta oikean laukan.Laukkasimme reippaasti ristikolle,ja nousin jo ajoissa kevyeeseen istuntaan.Vilde hyppäsi esteen ylitse niin,että melkein puoli metriä jäi väliin.Kehuin sitä,mutta katsoin jo pystylle.
Vilde ylitti pystynkin todella ketterästi,ja teimme tiukan käännöksen kohti okseria.
-Noniin poika,nyt mennään,kuiskasin ja nousin kevyeeseen istuntaan,kun Vilde hyppäsi.Suljin silmäni,ja tunsin lentäväni..
Ja jatkaen laukkaa eteenpäin.Avasin silmäni ja hoksasin,että olimme päässeet esteen ylitse.
-Hyvä poika,noin juuri,kehuin ja taputtelin Vildeä.Olin hyvin ylpeä siitä,koska en ole mikään mestariratsastaja,ja korkein hyppäämäni este oli n. 70cm,joten 80senttimetriä tuntui todella suurelta tavoitteelta.Hyppäsimme radan uudelleen,ja tällä kertaa en pelännyt,tai sulkenut silmiäni.Esteiden jälkeen hidastin Vilden raviin,ja ravasimme muutaman kierroksen.Sitten hidastin Vilden käyntiin ja kävelimme loppukäynnit.
-jatkuu-
Takaisin alkuun Siirry alas
Jade
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Jade


Viestien lukumäärä : 398
Join date : 10.06.2008
Ikä : 28
Paikkakunta : Hevostalli :P

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: Vs: Vilden hoitopäiväkirja   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeTi Kesä 17, 2008 11:02 am

Jos saan lisätä tähään väliin, keskellä tarinaasi, vildellä re (rataesteet) on vain vaivaset 60cm, niin et saa ihan ekoilla kerroillasi hypätä noin korkeita! (:
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.freewebs.com/sueno-talli/index.htm
Emppa
Vuonohevonen
Vuonohevonen
Emppa


Viestien lukumäärä : 81
Join date : 16.06.2008

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: 17.6.2008 JATKOA   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeTi Kesä 17, 2008 6:25 pm

<Aaa..Okei,olempahan taas yhtä tietoa viisaampi xD >

-jatkoa-

Ohjasin Vilden kaartoon,hyppäsin alas selästä ja nostin jalustimet.Sitten taputin sitä ja lähdin taluttamaan kohti porttia,jota Minni piti auki.Kiitin ja kävelytin Vilden sitten tallipihaan,harjauspaikalle,riisuin varusteet ja aloin harjaamaan sitä.Riimunnaru oli niin pitkällä.että Vilde voi syödä tuoretta ruohoa sillä aikaa kun harjasin sitä.
Oli hiljaista.Vain Vilden raskas hengitys kuului muutaman töyhtöhyypän viserryksen lisäksi.Aurinko helotti vaaleansinisellä taivaalla.Pehmeällä harjalla vedin pitkin,rennoin ottein pitkin Vilden kaulaa,eikä Vilde välittänyt tuon taivaallista.
-Mentäisiinkö tänään iltapäivällä maastoon?Mutisin itsekseni Vildelle.
-Menkää pois,kuului ääni takaatani.Sekä minä,että Vilde käännyimme kummatkin katsomaan taaksemme,jossa Jade seisoi.Naurahdin ja sanoin:
-Hei,ei saa säikytellä,me meinattiin saada sydäri,eiks vaan Vilde?
Pörrötin orin harjaa ja jatkoin harjaamistani.Vilde katsoi Jadea edelleen hämmästyneenä,kuin ajatellen
'miten sä siihen ilmestyit?'.Heilutin kättäni Vilden pään edessä saadakseni sen takaisin nykyhetkeen ja sain vaivanpalkaksi vain näykkäisyn,jonka juuri ja juuri ennätin väistää.Vilde jatkoi heinien mutustelua ja minä harjausta.
-Mitäs mieltä olet ollut Vildestä?Kuinka olette tulleet toimeen? Jade kysyi vaihtaen samalla puheenaihetta.
- Vilde on tosi ihana,sen voin ainakin sanoa.Toimeentulo.. no öö..Ihan hyvin kait,sanoin ja taputin Vilden kaulaa kuin todistaakseni,että meillä on mennyt hyvin.Jade naurahti ja palasi talliin.Harjasin Vilden oikeaa puolta ja etenin kaulalta taaksepäin.Kun oikea puoli oli harjattu,siirryin vasemmalle puolelle harjaamaan.Harjattuani vasemmankin puolen,pujahdin Vilden kaulan ali takaisin oikealle puolelle ja laitoin harjan harjapakkiin.Otin kaviokoukun ja astelin Vilden luokse.Kyykistyin sen etujalan viereen,otin jalasta kiinni ja nojasin Vildeen.
-Nosta,sanoin ja yllättäen Vilde nosti.Ripeästi puhdistin kavion ja samassa tunsin pienen näykkäisyn selässäni.
Käännyin ja nousin seisomaan.
-Vilde,tsot tsot,tuhma poika,naurahdin ja kävelin sen takajalan luo.Vilde ei nostanut tätä jalkaa niin helposti,kuin etujalkaa,ja sain juuri ja juuri puhdistettua kavion,kun Vilde paiskasi sen takaisin maahan.Puhdistettuani toisen puolen kaviot vein kaviokoukun pakkiin ja irrotin Vilden riimunnarun harjauspuomista.Talutin Vilden sitten pesukarsinaan hetkeksi.
-Odotas siellä hetkinen,kun puhdistan karsinasi,sanoin sille ja laitoin riimunnarun naulakkoon.Vilde jäi ällistyneenä katsomaan perääni.Hain pikaisesti kottikärryt ja talikon,ja avasin Vilden karsinan oven.Jätin kottarit oven ulkopuolelle ja kävelin talikko kädessäni sisälle viileään karsinaan.Purussa näkyi selvät tummat läikät,mihin Vilde oli tehnyt tarpeensa,ja heitin ne kottikärryihin.Tarkistin vielä karsinan kerran,ja kun en enää nähnyt yhtään likaa,tyhjensin kottikärryt lantalaan.Sinne meno ei ollut kovin helppoa,koska piti tasapainotella kapealla laudalla päästäkseen lantalaan.Noh,hyvin selvittiin ja vein kottarit paikoilleen.Vihdoin pääsin hakemaan Vilden pesukarsinasta.Se meinasi rynniä ohitseni,kun avasin oven.Mutta reippaasti otin sen kiinni ja talutin karsinaansa.Samaan aikaan tallin toisessa päässä Jasmin jakoi heiniä hevosille.
-Hei Emppa! Haluaisitko heittää Vildelle sylillisen heiniä? Hän kysyi kävellessäni tämän ohitse.
-Kyllä mä oikeastaan voisinkin,vastasin ja jatkoin: -mutta vien tän riimunnarun paikalleen sitä ennen.
Vietyäni riimunnarun satulahuoneeseen kävelin Jasminin luokse,ja otin kottikärryistä sylillisen tuoretta heinää.Kävelin Vilden karsinalle ja avasin oven.Heitin heinät sen ruokakulhon vierelle,ja se alkoi heti mutustaa heiniään.
-Tehtävä suoritettu,ilmoitin ja suljin karsinanoven.
-Hyvä,kiitos avusta,haluaisitko vielä auttaa yhdessä jutussa? Jasmin kysyi.
-Kyllä vaan,ei tässä oikeen muutakaan ole,kun Vilden täytyy kumminkin antaa olla vielä tunti "ruokalevolla" ruokinnan jälkeen,naurahdin.
-Hyvä,meneppäs jo kerhohuoneeseen odottamaan,tulen aivan pian,Jasmin ilmoitti ja jatkoi ruokien jakoa.Kävelin reippaasti tallikäytävää pitkin tallin päätyyn ja loikin puiset portaat ylös tallin vintille,joka oli kunnostettu kerhohuoneeksi.Siellä oli jokaiselle hoitajalle oma kaappi,joissa oli heidän tavaroitaan.Minun tapauksessani eväät ja lenkkarit.Samassa tajusin kävelleeni sisälle kengät jalassa!Niimpä heitin ratsastuskengät kaappiini ja kävelin sitten harmaissa ratsastussukissani ikkunan ääreen.Katselin laitumelle,jossa ponitammat laidunsivat,ja sitten vilkaisin kentälle.Jade oli ratsastamassa Hugolla.Jo kaukaa näki,että hän oli hyvä ratsastaja,sillä Hugo kulki todella kauniisti kuolaimella kevyessä ravissa.Käännyin sitten katsomaan kerhohuonetta.Seinät oli maalattu vaaleanvihreiksi,ja lattia oli kiiltävän valkoinen.Musta nahkasohva lepäsi suuren ikkunan vierellä,ja sohvan edessä oli televisiopöytä,jossa näkyi olevan jonkun limut.Monet hyllyt täynnä hevoslehtiä- ja kirjoja olivat todella kiinnostavaa tutkittavaa.Keittiönurkkaus ei näyttänyt kamalan siistiltä,siellä oli kauheasti tiskejä,mutta ei muukaan kerhohuone näyttänyt siistiltä,joka paikassa oli jotain roskaa,jota tallilaiset olivat heittäneet pois,plus tietenkin mutaiset kengänjäljet,by minä.Ehtimättä miettimään ajatusta pidemmälle,näin Jasminin tulevan huoneeseen.Hän käveli tarmokkaasti siivouskomerolle,ja samassa tajusin,mitä minun pitäisi tehdä.Ou nou,nyt se on menoa!

Niimpä minä jouduin astioita tiskaamaan ja lattioita pesemään.Lisäksi jouduin pyyhkimään pölyjä,mutta Jasmin hoiti sen homman,minä olisin ruvennut heti aivastelemaan pölyn määrästä.Työt oli jaettu näin:
MINÄ
-Tiskaus
-Lattioiden pesu
-Pölyjen pyyhkiminen puoliksi
-Sohvatyynyjen tuuletus

JASMIN
- Ikkunoiden pesu
-Pölyjen pyyhkimisen toinen puoli
-Kaappien siivous
-Hyllyjen järjestely uudelleen

Siivosimme pitkään,ja hetken aikaa minua jopa kyllästytti pölyjen pyyhkiminen,tiskaus ja lattioiden pesu,mutta kun huomasin,kuinka siistiä jälkeä olimme saaneet aikaan.
-Hyvä me,Jasmin naurahti kun viimeinenkin pölyhiukkanen oli pyyhitty.
-Voi näitä verhoraukkoja,nämä ovat aivan satavanhat ja repaleiset..Laitetaan eläkkeelle,tuoppas Emppa sieltä kaapista ne ruskeat poniverhot! Hän jatkoi ja osoitti ruskeaa kaappia kohti.
Kävelin reippaasti kaapille ja avasin oven.
-Eihän täällä oo mitään poniverhoja,valitin tutkiessani kaappia.
-Kyllä siellä pitäi...Jasmin ei kerinnyt edes saada lausetta loppuun,kun hihkaisin:
-LÖYTYI!
-No hyvä,Jasmin sanoi ja kiikutin verhot hänelle.Hän irrotti vanhat verhot ja laittoi sitten uudet tilalle.Heitimme vanhat verhot pois ja samassa mieleeni tuli yksi asia,nimittäin vessan siivous!
jasminille taisi tulla sama idea,sillä hän sanoi:
-Siivotaampa vielä wc,niin kaikki on valmista!
Niimpä lähdimme pesemään vessan lattiaa,pönttöä ja lavuaaria.Hetken kuluttua olimme jälleen valmiita,ja vaihdoimme sitten vain vessan pyyhkeen puhtaampaan.Nyt kaikki oli valmista,ja vihdoin voin ruveta syömään eväitäni.Levitin ne pirttipöydälle ja aloin syömään vaaleaa paahtoleipääni,jonka päällä oli vain kinkkua,mutta silti se maistui.Join vielä mehua päälle ja sitten kaivoin jogurtin.Söin sen hyvällä ruokahalulla,ja sitten tajusin,että minullahan oli vielä valmispizza mukana! Lämmitin sen mikcrossa ja hotkaisin sen suuhuni.Vilkaisin rannekelloani.Se näytti jo kahta! Ja olin yhdeltä ruokkinut Vilden,oikeastaan puoli yhdeltä.Niimpä pakkasin eväät takaisin reppuuni ja lähdin alakertaan puettuani ratsastuskengät jalkaani.Vilde seisoi jo kauniisti karsinansa ovella vilkuillen vastapäätä seisovaa arabia.Pidin Sueñon tallista,koska se oli englantilaistyylisesti niin,että hevoset pääsivät kurkkimaan tallikäytävälle,eivät sentään pihalle,muutenhan Vilde ainakin olisi seonnut,kun ohitse menisi päivittäin monia tammoja! Kävelin satulahuoneeseen ja nappasin Vilden riimunnarun ja harjapakin mukaani.Matkalla tapasin kasvot innokkaina punottavan Jaden,joka kiitti kovasti siivouksestamme Jasminin kanssa.Hymyilin ja kävelin Vilden karsinalle.Avasin karsinanoven ja napsautin riimunnarun orin riimuun.Sitten talutin sen pesupaikalle ja kiinnitin molemmilta puolilta tulevilta ketjuilta.Riimunnarua ei enään tarvinnut,joten irrotin sen Vilden riimusta.Harjasin sen pikaisesti,koska se ei ollut kauheasti liannut itseään karsinassa.Kavioitakaan ei tarvinnut putsata,joten vein harjapakin pois ja toin Vilden suitset.Päätin mennä ilman satulaa.Suitsin Vilden ripein ottein ja sitten hain kypäräni ja turvaliivini.
Seuraavaksi talutin Vilden tallipihaan ja kertasin vielä tallin helpoimman maastoreitin.Sitten ponnistin Vilden selkään.
Sen selkä tuntui pehmeältä ja lämpimältä,ja otin heti hyvän asennon ja pohkeita.Vilde lähti hitaasti eteenpäin,mikä oli aikamoinen helpotus,muuten olisin varmaan tippunut xD Ohjasin sen erään laitumen kulmalta vasemmalle ja sitten kävelimme siitä noin kaksikymmentä metriä suoraan,ja siitä kääntyikin jo vasemmalle,pienelle metsäpolulle.Vilde kulki nätisti ja pidin ohjat tuntumalla.Hetken päästä lähdimme raviin,joka oli ihanan tököttävää,ja meinasin tippua.Hetken kuluttua annoin raippaa ja laukkapohkeet ja Vilde nosti laukan.Laukassa oli helppo pysyä ilman satulaa.Hetken päästä taas ravasimme ja saavuimme hieman leveämmälle tielle.Siellä päästimme kaikki höyryt pihalle,eli laukkasimme ihan tuhatta ja sataa!Se oli upeaa ja Vildekin näytti tykkäävän.Käännyimme risteyksestä oikealle ja kävelimme hetkisen.
-Hyvä Vilde,kehuin ja samassa Vilde säikähti pusikosta ryntäävää jänistä ja nousi pystyyn.Nojasin eteen ja roikuin sen kaulassa rukoillen sen laskeutuvan alas,ja niin se tekikin.Hetken luulin,että vaaratilanne oli ohitse,kun se pysähtyi,mutta sitten se lähti täyttä laukkaa kuin tykin suusta eteenpäin.
-Pyrr..ei hätää Vilde,ei hätää,rauhoittelin,mutta tuloksetta.Vilde hidasti raviin ja ravasi täyttä vauhtia eteenpäin jonnekkin ryteikköön.Oksat raapivat kasvojani Vilden rynnistäessä eteenpäin.Pidätin sitä koko ajan,mutta se vain kiihdytti.Vihdoin sain sen pysähtymään ja jatkoimme matkaa käynnissä.Vasta nyt minua alkoi pelottamaan,olisin voinut tippua ja Vilde olisi voinut karata!Minulla ei ollut mitään tietoa,missä olimme,kunnes näin yhtäkkiä tallin edessämme.Pysäytin Vilden tallipihaan,hyppäsin alas selästä ja vein sen karsinaansa.Tarkistin sen jalat ja kaviot,jotka näyttivät puhtailtaja ehjiltä,riisuin suitset ja harjasin Vilden pikaisesti.Sitten vein kamat paikoilleen,ja hain omat tarvikkeeni.Sanoin heippa Vildelle ja läksin kotiin.
-the end-
Takaisin alkuun Siirry alas
Jasmin
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Jasmin


Viestien lukumäärä : 50
Join date : 09.06.2008
Ikä : 29

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: Vs: Vilden hoitopäiväkirja   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeTi Kesä 17, 2008 7:20 pm

Aivan ihana (ja hirvittävän pitkä, hyvässä mielessä!) rakastin tätä! Jatka tuohon malliin!

Saat 160v-€ ja 15pistettä! Very Happy cheers
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.freewebs.com/sueno-talli
Emppa
Vuonohevonen
Vuonohevonen
Emppa


Viestien lukumäärä : 81
Join date : 16.06.2008

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: 18.6.2008   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeKe Kesä 18, 2008 12:47 pm

Keskiviikko 18.6.2008

Aamulla katsoessani ikkunasta ulos näin heti,että ilma ei ollut mitä parhain.Yön aikana oli satanut,ja edelleen tihutti.Ja aurinko pysyi pilven takana.Ei mikään kaunis ilma,mutta halusin silti lähteä hoitamaan Vildeä,koska lähtisimme tänään mökille,ja tulisimme vasta juhannuksen jälkeen,ellei mitään yllättävää tapahtuisi ja joutuisimme palaamaan aikaisemmin kotiin.Tai emme lähtisi ollenkaan.Toki todella halusin mennä mökille,en ollut siellä viimekesänä ollenkaan! Päivällisen jälkeen pyysin äidiltä:
-Voisitko viedä mut tallille? Voisit samalla nähdä Vildenkin.
-Hyvä on,äiti innostui,sillä pitihän hän itsekin hevosista.Äidiltä olin itseasiassa saanut hevosinnostukseni.
-No hyvä,sanoin ja kipaisin huoneeseeni pakkamaan tallikamppeet ylleni,ja sillä aikaa äiti laittoi minulle eväitä.Hihkaisin huoneeni ovelta :
-Joo,ei sit taas ruisleipää,laita riisifrutti ja näkkäri!
-Okei,okei,äiti naurahti.
Kymmenen minuutin päästä istuimme jo autossa ja ajoimme kohti tallia.
-Vilde on sit tosi kiltti,saattaa ehkä näykkiä tai jotain muuta sellaista,mut kiltti silti,ja se on ori,selostin innokkaana,kun saavuimme tallitielle.Saapuessamme tallipihaan äiti oli jo täynnä Vilde-tarinoita ja ajattelin,että ehkä hän ei haluaisikaan nähdä sitä.
Äiti parkeerasi ja tuli sitten perässäni talliin,Vilden karsinalle.
-Vildee,päivää poju,sanoin ja se työnsi päänsä karsinan puolioven ylitse.Rapsutin sitä korvan takaa.
-Nättihän se on kuin mikäkin,syökö se mut? Äiti naurahti ja rapsutti Vildeä.Jade ja Jasmin ilmestyivät taaksemme.
Käännyin ja tervehdin heitä.
-Nonii,eli siis tää on mun äippä,ja äiti,tässä on Jade ja Jasmin,tän paikan omistajat,esittelin pikaisesti ja käännyin taas Vilden puoleen.Äiti,Jade ja Jasmin tervehtivät toisiaan,ja yhtäkkiä äiti parkaisi:
-Apua,mun täytyy mennä,tietenkin se auton katsastus oli tänään!Moikka,tuun hakee sut kolmen aikaan!
-Okei,sanoin ja katsoin äidin perään,kun hän hurautti fordillamme pois tallipihasta.Lähdin hakemaan Vilden harjapakkia.Matkalla näin mustavalkoisen tallikissan,jota jäin rapsuttelemaan,mutta se juoksi äkkiä pois.Naurahdin ja palasin Vilden luokse.Otin sen kiinni ja aloin harjaamaan pitkin,rauhallisin vedoin.Se yritti näykkiä minua,mutta kiristin riimunnarua,ettei se ylettänyt.Kun siirryin takaosaa kohti,se yritti potkia minua.Silti harjasin sen loppuun asti ja kun se oli harjattu,puhdistin kaviot,ja tänään Vilde olikin ihan kilttinä.Kehuin sitä ja vein harjapakin pois.Sitten palasin mukanani satula ja suitset.Nostin Satulan Vilden selkään ja kiristin vyön pikaisesti.Vilde luimi ja yritti pullistella.Suitsitettuani sen hain kypäräni,raippani ja turvaliivini,puin ne ylleni ja lähdin taluttamaan Vildeä pihalle.Menimme suoraan kentälle,ja talutin sen jo tottuneesti kaartoon.Laskin ja mittasin jalustimet ja loikkasin sitten selkään.Ohjasin sen vasempaan kierrokseen vapain ohjin.Vilde kulki rennosti pää alhaalla ja otti pitkiä askelia.Välillä se pärskähteli tyytyväisenä.
-Hyvä poika,tänään ei hypätäkkään,vaan mennään ihan normaalia,ihan niinkö vaan tutustumiseks,ymmärrätkö,selitin Vildelle tämänpäivän suunnitelmia.Vilde käänteli korviaan aina välillä minuun kohti,välillä eteenpäin.Se oli hyvin huvittavan näköinen,kun käänsi korvansa sivuille.Noh,piakoin otin ohjat tuntumalle ja vaihdoin suunnan.Lähdimme ravaamaan pitkää sivua pitkin reippaassa kevyessä ravissa.
-Äh,taas pitää vaihtaa,marmatin,kun joudun jo toisen kerran vaihtamaan kevennyksen.Vilden askeleet olivat tänään hieman pidempiä kuin edellisinä kertoina,joten keventäminen oli helpompaa.Hetken päästä hidastin sen käyntiin pienellä pidätteellä.Taputin ja kehuin Vildeä.Kävelimme muutaman kierroksen,ja sitten annoin laukkapohkeet ja raippaa.Vilde nosti muutaman yrityksen jälkeen laukan,joka olikin väärä.Vaihdoin laukan ravin kautta ja teimme suuren laukkavoltin.
-jatkuu muutaman päivän päästä,kun palaan kotiin-
Takaisin alkuun Siirry alas
Emppa
Vuonohevonen
Vuonohevonen
Emppa


Viestien lukumäärä : 81
Join date : 16.06.2008

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: 18.6.2008 KESKIVIIKKO jatkoa   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeSu Kesä 22, 2008 12:16 pm

-jatkoa-

-Poika,nyt mennään,hihkaisin täysin huomaamattani ja kannustin Vildeä eteenpäin.Se lähti hirmuiseen kiitoravilaukka-sekoitukseen,jossa oli hiukan hauska istua.Hetken kuluttua hidastin sen harjoitusravin kautta käyntiin.
-Hih,taidettiin keksiä uusi askellaji,naurahdin Vildelle ja taputin sitä.Kävelimme taas muutaman kierroksen,tällä kertaa vapain ohjin.Seuraavaksi keräsin ohjat ja kannustin Vilden raviin.Istuin perusistunnassa ja vaihdoimme suunnan kiemurauralla.Vilde kulki reippaasti ja yritti koko ajan ryöstää laukkaan.
-Ehei poika,me ei laukata,ennen kuin mä annan luvan,sanoin iloisena ja ravattuamme muutaman kierroksen päätin nostaa laukan.Mutta Vildepä olikin nopeampi ja säikähti puusta nousevaa varista ja ampaisi täyttä vauhtia kohti tallia.Lähestyimme vaarallisen nopeaa vauhtia aidan eteen,ja yhtäkkiä Vilde hyppäsi.Roikuin selässä viimeisillä voimillani ja sitten Vilde ampaisi hiekka pöllyten tielle,ja minä roikuin yhä selässä.Yhtäkkiä nappasin ohjista kiinni,ja olin hidastamassa sitä,kun se yhtäkkiä teki äkkipysähdyksen ja minä lensin sen pään ylitse maahan,yhä ohjat kädessä roikkuen.Vilde katsoi minua kummissaan ja meinasi kääntyä tallille päin,mutta äkkiä loikkasin ylös,käänsin sen tallia kohti ja ponkaisin selkään.Ratsastimme hidasta käyntiä tallipihalle,jossa Jade,Jasmin ja Peteruska seisoivat hämmästyneenä.
-Kävikö kuinkaan,Jade kysyi, ja jatkoi: -menit aikamoista vauhtia,ja ilmiselvästi tipuit.
Nyökkäsin ja vastasin pirteänä:
-Ei sattunut minulle,eikä Vildellekkään!
Taluttelin Vildeä hetkisen pihassa,sillä en aikonut enää ratsastaa tänään.Sitten vein sen sisälle,riisuin varusteet.Vein kamat paikoilleen ja harjasin Vilden huolellisesti.Sitten taputin sitä harjauksen jälkeen ja sanoin:
-mun täytyy mennä,tänään oli vähän hätänen keikka,mutta joku muu päivä tulen pidemmäksi aikaa.
Niimpä pakkasinkimpsut ja kampsut mukaani ja lähdin kotiin.
-sori,tuli lyhyt,en ollut tänään oikeen kirjotustuulella..-
Takaisin alkuun Siirry alas
Emppa
Vuonohevonen
Vuonohevonen
Emppa


Viestien lukumäärä : 81
Join date : 16.06.2008

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: 21.6.2008 Sunnuntai   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeSu Kesä 22, 2008 1:18 pm

"Suitsin Vilden ripein ottein,
ja sitten talutin sen ulos.
Kipusin sen paljaaseen selkään,
ilman kypärää ja turvaliiviä.
-Mitä meille voisi käydä,pieni maastoretki,
vain,vakuutin Vildelle ja maiskautin sen
liikkeelle.Lähdimme metsää kohti.
Saavuttuamme vihertävälle niitylle
annoin Vildelle laukkapohkeet.
Se vastasi apuihini
täydellisesti ja nosti laukan,
yhtäkkiä se kuumeni,
eikä pysähtynyt,vaikka pyysin.
Suunnilleen anoin sitä,
mutta ei.Se vain jatkoi eteenpäin
pukitellen.Yhtäkkiä eteemme ilmestyi koira,
jota Vilde säikähti ja teki äkkipysähdyksen.
Se nousi pystyyn,ja tipuin sen selästä,
kolautin pääni kiveen,ja olin hetken vielä
tajuissani.Viimeinen näky,jonka näin,
oli se,kun Vilde juoksi ripeäliikkeiselle
moottoritielle,jäi seisomaan keskelle tietä,
ja kulman takaa ajoi rekka ylinopeutta.
Suljin silmäni,ja kuulin ryminää,
ja Vilden viimeisen kiljaisun"

Uni ja todellisuus alkoivat sekoittua toisiinsa,kunnes heräsin.Uni tuntui kamalan todelliselta,mutta ajattelin monta kertaa,että se oli vain unta,ja hoin sitä muutaman kerran ääneen,ja piristyin sen verran,että puin päälleni.Samassa huoneeni ovi revähti auki.
-Huomenia,virkeä,täysin pukeutunut äitini sanoi.
-Huomenta,sanoin ja katselin,kun hän avasi verhoni.Ulkona oli kaunis,aurinkoinen sää.
Lähdimme keittiöön aamupalan tekoon,ja kysyin matkalla,pääsisinkö tänään tallille.
-Juu,äiti lupasi iloisena ja alkoi valmistaa minulle paahtoleipää.Hetken päästä hän ojensi minulle paahtoleivän,ja jatkoi hyörimistään.Kaivoin kaapista limsapullon ja hörppäsin sitä.
-Ehei,me ei aloiteta aamua limsanlillityksellä,äiti sanoi tiukasti ja nappasi limsan kädestäni.Hän sulki korkin ja laittoi pullon takaisin kaappiin.Mörrittäen söin leipääni ja join mansikkamehuani.

Hetken päästä lähdin polkemaan tallille.Olin jo puolessa matkassa aivan läkähdyksissä,mutta silti jatkoin aina tienviittaan asti,ja käännyin vasemmalle.Pian saavuinkin jo tallipihaan.Jätin pyöräni tallin edustalle ja kävelin sitten viileään talliin.Siellä oli ainakin 10 astetta viileämpää kuin ulkona.
-Vildee,kutsuin hiljaisesti.
Karsinasta kuului hörähdys ja Vilden kaunis pää ilmestyi karsinan puolioven yli.
-Heippa poju,juttelin sille.Se hamuili taskujani makupalojen toivossa.
-Miten sä voit arvata,aikamoinen ennustaja säkin oot,naurahdin ja ojensin sille makupalan,jonka se haukkasi salamannopeasti.Naurahdin ja silitin sen turpaa.Sillä oli jo riimu päässä.Avasin karsinanoven ja talutin Vilden käytävälle pelkällä riimulla.Kiinnitin sen siihen ja läksin hakemaan sen harjapakkia.En aikonut ratsastaa tänään.Saavuttuani takaisin Vilden luo laskin harjapakin maahan.Avasin pakin ja otin sieltä pehmeän harjan.Aloin harjata Vildeä huolellisesti,rennoin ottein.Harjasin sen kaulan,vatsan,selän,lautaset ja jalatkin,ja sitten siirryin toiselle puolelle,josta harjasin kaikki samat.Sitten harjasin sen pään,ja laitoin harjan pakkiin.Otin kaviokoukun ja siirryin Vilden oikealle etukaviolle.Kiersin käteni jalan ympärille ja nojasin Vildeen.Yritin nostaa jalkaa,mutten saanut.
-Nosta,sanoin Vildelle ja se nosti jalkansa,mutta alkoi kuopimaan maata.Roikuin jalassa ja kun se lopetti,puhdistin kavion.Seuraavalla kaviolla sama juttu,mutta onnistuin puhdistamaan senkin.Kun vihdoin kaikki kaviot oli puhdistettu,hain riimunnarun,jonka napsautin Vilden riimuun.Irrotin sen käytävältä ja talutin ulos.Vilde katsoi kummissaan minua,kuin kysyen,emmekö menekkään tänään ratsastamaan.
-Viltsu,mitä jos mentäis tänään vaikka käymään siellä yhdellä pikkujärvellä,jossa voisin uittaa sua,kysyin innoissani,vaikka tiesin,että Vilde ei tajuaisi hölkäsen pöläystä puheestani.Sille puheeni oli yhtä samantekevää,kuin minulle veden kohina.Keksimpähän Vildelle samalla lempinimenkin.Lähdimme kävelemään eräälle kapealle,varjoisalle polulle,mikä alkoi heti tallin kulmalta.Vilde käveli reippaasti vierelläni ja juttelin sille kaikkea maan ja taivaan väliltä.Vihdoin saavuimme järvelle.Vesi näytti lämpimältä ja aurinko paistoi kirkkaasti.
Vilde katsoi innoissaan,kun talutin sitä veteen.Vilde astui matalalle vedelle ja ja minä kävelin rantaviivaa pitkin.Vilde hörisi,kun tieltä ilmestyi toinen hevonen,mutta yhtäkkiä se lähti pois.Katsoin hämmästyneenä sinne,mutta pian keskityin taas Vildeen.Käpyttelimme rannalla muutaman kymmenen minuutia,ja sitten lähdimme takaisin tallille.Vein Vilden suoraan laitumelle,ja lähdin puhdistamaan sen karsinaa.

Hengästyneenä kävelin taas hakemaan Vildeä,karsinansiivous olikin ollut raskasta,sillä olin onnistunut kaatamaan kottikärryt kahdesti,ihan keskelle käytävää,ja niiden lappomisessa pois oli taas mennyt aikaa.Vilde tuli kiltisti mukaani,kun talutin sen karsinaansa.Jade ruokki juuri hevosia,ja hän käski heittää Vildelle heinät.Otin sylillisen heiniä ja viskasin ne Vilden karsinaan.
-Mun pitää nyt mennä,käytiin Vilden kanssa tuolla järvellä käpyttelemässä,puhdistin sen karsinan ja harjasin,moikka!
Niimpä lähdin polkemaan kotiin
Takaisin alkuun Siirry alas
Jade
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Jade


Viestien lukumäärä : 398
Join date : 10.06.2008
Ikä : 28
Paikkakunta : Hevostalli :P

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: Vs: Vilden hoitopäiväkirja   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeSu Kesä 22, 2008 2:52 pm

Hihi! Very Happy Todella mukava tarina, Vilde heitti sinutkin selästäsi c(:
Kaksi tarinaa tavallaanko? Very Happy Kun uni ei maittanut, vai siis toi illta on tos? XD Käsitän kaiken väärin, mutta Vildelle on tullut vasempaan takajalkaan haava, kannatan eläinlääkäriä (: (talli tiedottaa kohdassa on eläinlääkistä, ja tallista linkistä on lisää tietoa )
Saat silti 150v€ ja 15pistettä! Todella mahtava tarina! (:
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.freewebs.com/sueno-talli/index.htm
Emppa
Vuonohevonen
Vuonohevonen
Emppa


Viestien lukumäärä : 81
Join date : 16.06.2008

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: Vs: Vilden hoitopäiväkirja   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeTi Kesä 24, 2008 9:09 am

Juu,kaksi tarinaa oli,toinen oli jatkoa sille edelliselle,
ja toinen oli niinkö sen päivän tarina,milloin oli kirjoitettu!
Takaisin alkuun Siirry alas
Emppa
Vuonohevonen
Vuonohevonen
Emppa


Viestien lukumäärä : 81
Join date : 16.06.2008

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: 24.6.2008 Tiistai   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeTi Kesä 24, 2008 10:01 am

Ulkona oli hiukan sateinen sää,joten en halunnut polkea tallille.Nappasin bussirahan lompakostani ja käpyttelin linkkupysäkille.Hetken kuluttua kasi saapui jo sinne ja heilautin kättäni.Bussi pysähtyi pysäkille,maksoin matkani ja astelin sitten linja-auton takaosaan.Bussi lähti liikkeelle reippaassa vauhdissa.Katselin ikkunasta ulos,ja maisemat vilahtelivat ohitseni,kuin nopeennettuna kelauksena.Yhtäkkiä tuttu maisema vilahti ohitseni ja kerkesin nähdä vain tallin linkkupysäkin,kun jatkoimme jo matkaa.Olin unohtanut pysäyttää.Pikaisesti painoin punaista nappia,ja yllätysyllätys,bussi pysähtyi 2km päähän tallin linkkupysäkistä.Niimpä sen pysähdyttyä kiitin kyydistä,hyppäsin ulos ja läksin sateessa talsimaan tallille.
Kun vihdoin pääsin tallipihaan,näin heti ensimmäiseksi,että hevoset olivat laitumella.Voi jee,sanoin melkeimpä ääneen,sillä tiesin millainen kuivaaminen Vildessä olisi.Tämä päivä ei alkanut hyvin!Kävelin suoraa laitumille,piittaamatta sateesta.Halusin Vilden sisälle.Pujahdin aidan ali Vilden tarhaan ja viheltelin sitä.Ojensin käteni sitä kohti ja kämmenelläni oli makupala.Vilden kiinnostus heräsi heti,ja se ravasi upein askelein luokseni.
Annoin makupalan sille ja taputin sen valkoista kaulaa.Otin riimusta kiinni ja avasin portin.Lähdin taluttamaanVildeä riimusta talliin,sanoivat hevosenhoito-oppaat mitä tahansa.Saatuani orin talliin vein sen heti pesupaikalle,jonne kärräsin monta pyyhettä,hikiviilan,harjoja jne. ja aloin kuivata Vildeä.Hinkkasin,hankasin ja pörrötin,vedin hikiviilalla,harjasin,ja lopputulokseen olin hyvin tyytyväinen.Ori oli lähes jo kuiva!
Kuivattuani sen otin kaviokoukun pakista,ja aloin puhdistaa kavioita.Vilde oli tänään yllättävän hyvällä tuulella,ja nosti kaviot täysin itsenäisesti.
-Hyvä poika,kehuin ja taputin sitä. Kun olin ottanut kaikki kaviot,vein harjat pois ja palasin mukanani Vilden riimunnaru.Päätin lähteä vähän kävelyttämään Vildeä,vaikkei sen jalka nyt kovaa rasitusta kestäisikään.Napsautin riimunnarun Vilden riimuun,ja tarkistin sitten sen jalat,ja vihdoin tajusin,että mikään niistä ei ollut lämmin tai turvonnut.Puhdistin haavan huolellisesti ja laitoin sille siteen suojaamaan haavaa,joka oli jo todella hyvässä kunnossa.Niimpä irrotin Vilden käytävältä,ja lähdin taluttamaan ulos.Aurinko alkoi jo hieman paistaa,kun lähdimme kävelemään kentälle.Tarkkailin monesti Vilden liikkeitä,mutta en nähnyt yhtään ontumisen merkkiä.Avasin kentän portin,talutin Vilden sisään ja suljin portin perässämme.Lähdimme kävelemään vastapäivään.Vilde käveli reippaasti vierelläni,ja katseli korvat hörössä aidan yli metsään,ja tallille.Kävelimme voltteja,kahdeksikoita,teimme koko rata leikkaata,pysähdyksiä ja koko ajan vain annoin Vildelle lisää narua.Hetken kuluttua sain kummallisen ajatuksen,ja laskin Vilden irti sen huomaamatta.Pidin edelleen kättäni niin,kuin pitäisin riimunnarusta kiinni,ja Vilde totta tosiaan,käveli vierelläni ilman narua.Käveltyämme muutaman metrin,otin sen taas kiinni,ja vaihdoimme suunnan.Teimme jälleen voltteja,ja pysähdyksiä.Sitten päätin kokeilla hieman ravia.
Maiskautin Vildelle,ja ori lähti heti reippaaseen raviin.Hölkkäsin sen vierellä,ja yhtäkkiä Vilde kiskaisi tiukasti kentän keskustaa kohti.Lennähdin sen mukaan ja se pysähtyi niin,että törmäsin siihen.
-Voi sua höpsöä,naurahdin ja kävelytin Vildeä vielä hetkisen.Talutettuani sen ulos kentän portista,lähdimme käpyttelemään laitumille.Laskin Vilden orilaitumelle,jossa ei ollut ketään,ja palasin sitten tallille,siivoamaan karsinaa ja putsaamaan kamoja.Hain heti tallissa kottarit ja talikon.Aloin heittelemään Vilden karsinan kuivikkeita kottikärryihin.Aluksi työ sujui vähän huterasti,mutta pian heittelin niitä kottareihin kuin vanha tekijä.Sitten kävin tyhjentämässä kottarit lantalaan,ja jätin ne väliaikaisesti Vilden karsinan eteen.Hain harjan ja lakaisin koko karsinan huolellisesti.Puunasin jokaisen nurkan ja puhdistin myös katosta roikkuvien hämähäkkien seitit.Seuraavaksi vein harjan pois,ja hain kottikärryllisen puhtaita puruja,jotka levitin Vilden karsinaan.Vein kottarit ja talikon pois.Sitten irrotin Vilden ruoka-ämpärin ja vein sen pesupaikalle.Aloin huuhdella sitä.Löysin apuvälineeksi vanhan tiskiharjan,ja sain Jadelta luvan käyttää sitä ruoka-ämpärin puhdistukseen.Hinkkasin ja hankasin astiaa lämpimässä vedessä,ja pian se oli todella puhdas.Huuhtelin sen vielä kerran,kuivasin ja vein takaisin Vilden karsinaan.Otin tiskiharjan mukaani,ja puhdistin myös vesi-automaatin huolellisesti,ja tarkistin,että se toimi,ja että sieltä tullut vesi oli puhdasta.Sen jälkeen vein harjan pois,suljin Vilden karsinanoven ja läksin satulahuoneeseen.
Nappasin heti käteeni Vilden harjapakin,jonka sisällön kumosin satulahuoneen lattialle.Aloin puhdistaa harjoja.Ensin kumisuka,helppo homma,irroitin vain irtokarvat.Sitten pehmeä pääharja,pehmeä harja,juuriharja,kaviokoukku,harjakampa jne. ja pian tarkistelin jo tyytyväisenä kätteni työtä.Tarkistin myös,että kaikki harjat olivat ehjiä,pehmeäharja oli kyllä pahasti naarmuuntunut ja haljennut,ja harjaksia oli irronnut,joten päätin antaa sen mennä suuremmille kauloille,eli jokaisen harjan unelmapaikkaan,roskiin.
-Heippa,sanoin sille ja tipautin sen roskakoriin.Päätin ostaa rikkinäisen harjan tilalle uuden,tai tuoda kotootani jonkun käyttämättömän.Puhdistin harjapakin kokonaan rätillä ja pakkasin kaikki harjat sitten sinne.Laitoin pakin paikoilleen ja nappasin sitten Vilden satulan syliini.Laskin satulan pukille hetkeksi,ja irrotin satulahuovan,sekä satulavyön,jotka harjasin ja puunasin huolellisesti.Laitoin ne sitten tuolille odottamaan,ja hain satulasaippuaa ja sienen.Puhdistin Vilden satulan huolellisesti,ja pyyhkeellä sitten viimeistelin sen.Laitoin satulavyön kiinni ja satulahuovan paikalleen.Nostin satulan takaisin hyllyyn.Seuraavaksi Nappasin Vilden suitset,ja istahdin lattialle.Purin ne ja yritin muistaa,mikä solki oli missäkin.Sitten otin varusteöljyä ja sienen,ja aloin puhdistamaan jokaista osaa huolellisesti.Sitten kuivasin ne pyyhkeellä,etteivät jää ihan öljyisiksi.Kun vihdoin suuri urakka oli ohitse,kasasin suitset,joka oli vielä suurempi urakka.Noh,kumminkin siitä selvittiin ja paketoin suitset,jonka jälkeen laitoin ne takaisin paikalleen.
Huokaisin helpotuksesta,sillä en ole mikään mestarillinen varusteidenkokoaja.Lähdin hakemaan Vildeä laitumelta.Nappasin mukaani riimunnarun.Ulkona alkoi sataa,ja Vilde seisoikin jo kärsimättömänä tarhan portilla.Nappasin sen kiinni ja talutin pikaisesti talliin.Karsinassaan se heti kävi pitkälleen ja minä aloin lakaista käytävää.Kun käytävä alkoi mielestäni näyttää tarpeeksi puhtaalta,lähdin kerhohuoneeseen syömään evääni.Nälkä oli todella suuri,joten leipä kohtasi nopeasti loppunsa xD.
Eväiden syönnin jälkeen kipitin taas alakertaan.
-Hei Emppa,haluaisitko auttaa minua ruokinnassa,Jade kysyi ja huomasin hänet jakamassa ruokia.
-Toki,sanoin iloisena ja autoin Jadea.
-Päivää hyvä herra,laitankon sylillisen heiniä vai kupillisen kauraa?Selvä,hyvää ruokahalua,naurahdin ja heitin heinäkasan Vilden ruokaämpärin alle.Laitoin kaurat ämpäriin ja jäin katselemaan Vildeä.Se ponnahti salamannopeasti ylös ja alkoi hotkia ruokaansa.
Samassa tajusin,paljon kello on.
-Heippa Vildukka,sanoin ja taputin Vildeä.Suljin karsinanoven ja hain tavarani kerhohuoneesta.Sitten lähdin kävelemään kotiin.
-LOPPU-
PS.sori kun tuli aikas lyhyt ja nopeasti selitetty,yksityiskohdat vähän jäivät..


Viimeinen muokkaaja, Emppa pvm Ke Heinä 09, 2008 9:56 am, muokattu 2 kertaa
Takaisin alkuun Siirry alas
Jasmin
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Jasmin


Viestien lukumäärä : 50
Join date : 09.06.2008
Ikä : 29

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: Vs: Vilden hoitopäiväkirja   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeKe Kesä 25, 2008 8:58 am

No jos muokkaat tarinaa siten, että huomioit haavan? En haluaisi antaa siitä rahaa/pisteitä ihan vielä Smile
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.freewebs.com/sueno-talli
Emppa
Vuonohevonen
Vuonohevonen
Emppa


Viestien lukumäärä : 81
Join date : 16.06.2008

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: 9.7.2008 Keskiviikko   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeKe Heinä 09, 2008 11:02 am

Juoksin koko loppumatkan tallille,hyppelin riemuissani,sillä tajusin,että tänään voisin ratsastaa Vildellä,koska eläinlääkäri oli todennut sen terveeksi! Mutten kovin rankasti,ja jalka piti suihkuttaakin.Mutta se ei minua haitannut,sillä kaikista tärkeintä oli,että Vilde oli terve.
-Hei,hihkaisin Jadelle ja Jasminille tallipihassa.
-Hei vaan,kummatkin vastasivat takaisin.
-Onko teillä mitään sitä vastaan,että ratsastan Vildellä tänään?Kysyin varovasti.
He katsoivat toisiinsa ja purskahtivat kummatkin nauruun.Säikähdin hieman,sillä ajattelin kysyneeni ihan turhaan,jos sillä ei vaikka saisikaan ratsastaa,mutta Jade vastasi iloisena:
-Kyllä voit!
-Kiitos,hihkaisin ja ryntäsin talliin.
Vilde kurkisti karsinansa puolioven ylitse minua.
-Voi Vilde,tajuatko,tänään päästään ratsastamaan,naurahdin ja rapsutin sen otsaa.Vilde hörähti,mutta ei siksi,että se haluaisi ratsastamaan,vaan siksi,että se havitteli taskussani olevia porkkanoita.Ojensin sille yhden,ja hain sitten sen harjapakin,ja suihkeen.Jätin kamat Vilden karsinan eteen,ja talutin Vilden käytävälle.Kiinnitin sen siihen metalliketjuilla,jotka tulivat kummallekin puolelle Vildeä.Sitten avasin puhtaan pakin,ja muistin repussani olleen uuden harjan.Hain sen,ja laitoin pakkiin.Vilde yritti näykkäistä minua,kun aloin harjaamaan sen kaulaa pehmeällä harjalla.Saman tien läppäsin sitä kaulalle.Jatkoin harjausta piittaamatta Vildestä.Se tyytyi seisomaan happamana korvat luimussa hätistellen samalla ärsyttäviä paarmoja hännällään.Harjattuani Vilden kokonaan pehmeällä harjalla,päätin suihkuttaa sen jalan,jossa oli pieni haava.Suihkutin haavaan vähän suihketta,ja Vilde heilautti takajalkaansa uhkaavasti,ja yritti näykätä minua,mutta riimunnarut eivät sallineet sitä.Laitoin suihkeen pakkiin.Harjasin Vilden kertaalleen pölyharjalla läpi ja otin sitten kaviokoukun.Ensimmäistä kaviota Vilde ei meinannut millään nostaa.Nojasin Vildeen koko painollani,mutta se ei kertakaikkisesti halunnut nostaa.
Hoettuani muutaman kerran 'nosta',nojattuani Vildeen ja roikuttuani sen jalassa,sain vihdoin nostettua ja puhdistettua kavion.Seuraavat kolme eivät olleet yhtä vaikeita,ja kun kaikki kaviot oli otettu,pakkasin kamat pakkiin ja vein pakin satulahuoneeseen.Otin samalla mukaani Vilden satulan,suitset ja oma kypäräni.Laitoin suitset roikkumaan naulaan ja kypärän laskin maahan Vilden karsinaneteen.Sitten nostin satulan Vilden selkään.Se heilautti häntäänsä vihaisena,luimisti korvansa ja yritti näykätä minua.Läppäsin sitä taas kaulalle.Kiristin vyön ja Vilde yritti pullistella.Sitten otin suitset käteeni ja avasin ne paketista.sitten avasin Vilden riimun turpahihnan ja pujotin riimun orin kaulalle.Laitoin myös ohjat kaulalle ja tarjosin Vildelle kuolaimia.Se otti ne vähän vastahakoisesti suuhunsa.Vedin niskahihnan Vilden korvien taakse ja Kiinnitin kaikki remmit ja hihnat.Sitten vedin kypärän päähäni ja otin riimun pois Vilden kaulalta.Pujotin myös ohjat pois Vilden kaulalta ja otin ne käteeni.Lähdin taluttamaan Vildeä vasemmalta puolelta tallipihalle.Käänsin Vilden siellä turpa talliin päin,laitoin ohjat kaulalle ja laskin jalustimet.Tarkistin,että vyö oli tarpeeksi kireällä,ja asetin jalkani jalustimeen.Vilde otti pari sivuaskelta,kun nostin toisen jalkani Vilden lautasten yli toiselle puolelle,mutta pysyin silti selässä.Mittasin jalustimet sopiviksi,ja sitten otin ohjat käteeni.Annoin kevyesti pohkeita,ja Vilde lähti käyntiin.Ohjasin sen eräälle leveälle lenkkipolulle,joka oli enää vain ratsastuskäytössä.Purupohja oli oikein hyvä,ainakin,jos tipahtaisi.Annoin Vildelle vapaat ohjat,ja lähdimme kulkemaan tien oikeaa reunaa.
-Hyvä poika,kehuin sitä.Kävelimme vapain ohjin noin kilometrin verran,sitten otin ohjat tuntumalle.Annoin kevyesti pohkeita ja Vilde siirtyi reippaaseen raviin.Aloin keventää ravin tahtiin.Vilde kulki nätisti korvat hörössä ja tuntui menevän aika eteenpäinpyrkivästi.Ravattuamme muutaman kymmenen metriä,hidastin Vilden käyntiin.Se puuskutti hieman,joten annoin vapaat ohjat ja korjasin jostain syystä asentoanikin.Käveltyämme taas jonkin verran,että Vilden syke tasaantui,otin taas ohjat tuntumalle ja nostin laukan.Nousin kevyeeseen istuntaan ja kannustin Vildeä eteenpäin.Vilde ampaisi semmoisella vauhdilla,että olisi ihan hyvin voinut mennä sadan kilometrin tuntivauhtia.Tein pidätteitä ja rauhoittelin sitä,mutta se ei hiljentänyt yhtään.Tämä pikku orhi olikin sitten ryöstänyt,eikä minulla ollut mitään tietoa,miten saisin sen pysäytettyä.Otin käyttöön vanhanaikaisimman tavan; vedin ohjista.Ja yllättäen Vilde teki ihanan äkkipysähdyksen.Meinasin tippua,mutta luiskahdinkin vain Vilden kaulalle.Annoin sille pohkeita ja vapaat ohjat.Kävelimme taas jonkin aikaa,jonka jälkeen siirsin Vilden raviin.Istuin perusistunnassa ja nostin taas laukan.Laukkasimme pari metriä ja sitten hidastin ravin kautta käyntiin. Käännyimme jo takaisin tallille ja kävelimme melkeimpä koko loppumatkan.Tallipihassa pysäytin sen,hyppäsin alas selästä,nostin jalustimet ja talutin sen talliin.Riisuin sen varusteet ja harjasin sen huolellisesti.Lähdin viemään sitä laitumelle.Vilde käveli kiltisti vierelläni,ja kun laskin sen laitumella irti,se ampaisi eteenpäin heittäen hirmuisen pukkisarjan.Naurahdin sille ja palasin tallille.Vein sen kamat paikoilleen ja lakaisin vähän tallikäytävää.Sitten lähdin kotiin.
Takaisin alkuun Siirry alas
Jade
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Jade


Viestien lukumäärä : 398
Join date : 10.06.2008
Ikä : 28
Paikkakunta : Hevostalli :P

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: Vs: Vilden hoitopäiväkirja   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeKe Heinä 09, 2008 2:38 pm

Todella mukava, ja innostava tarina Very Happy 'Vile on terve, jihuu!'
(: Okein, saat tästä 90v€ ja 9pistettä.
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.freewebs.com/sueno-talli/index.htm
Emppa
Vuonohevonen
Vuonohevonen
Emppa


Viestien lukumäärä : 81
Join date : 16.06.2008

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: 9.7.2008 Keskiviikko   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeKe Heinä 09, 2008 9:21 pm

Iltapäivällä kahden aikaan päätin,että lähtisin tallille.Aurinko paistoi kirkkaasti,joten nappasin heppakamat mukaan ja lähdin ovet paukkuen ulos.Lähdin polkemaan tallille.Meiltä sinne oli noin 3km,joten olin jo vartin kuluttua tallitien edessä.Innoissani polkaisin kovaa,ja kuului klonks.Jatkoin polkemista,mutta tuntui,että polkisin ilmaa,ja ettei pyörä liikkunut yhtään.Se vain hidasti.Samassa tajusin,mikä siihen meni; ketjut lähtivät innokkaasta polkaisusta.Niimpä jouduin taluttamaan pyöräni tallille.Juuri silloin minusta tuntui,että sininen sardani teki sen aivan tahalleen!
Talutettuani pyöräni 500m tallitietä pitkin tallipihaan,jätin sen erään koivun alle,varjoon ja kävelin talliin.Pompin rappuset ylös kerhohuoneeseen ja vein reppuni ja kypäräni kaappiini,joka tursotti kaikenmaailman turvaliivejä,ratsastushousuja,takkeja,rahoja ja kortteja.Lukitsin kaappini ja nappasin sitten riimunnarun mukaani.Kävelin orilaitumelle ja näin Vilden laiduntavan kauempana.Vihelsin ja hihkaisin:
-Vildee tuus kattoo mitä mulla on!
Rapistelin taskustani löytynyttä karkkipaperia.Nähdessään minut,Vilde nosti päätään ja jauhoi ruohoa kuin purkkaa.Se katsoi minua hölmistyneenä,kuin sanoen:
'sillä on karkkipaperi,pakko mennä!' ja sitten se löntysti rauhallisesti luokseni.Pujahdin aidan ali ja nappasin Vilden riimusta kiinni.Napsautin riimunnarun sen riimuun ja avasin portin.Lähdin taluttamaan Vildeä tallille.
Kiinnitettyäni Vilden tallikäytävälle kävin hakemassa sen harjapakin,satulan ja suitset.Avasin pakin ja aloin harjaamaan Vildeä pehmeällä harjalla.Se yritti näykätä minua,läppäsin sitä kaulalle ja jatkoin harjausta.Samassa tunsin ilkeän nippaisun kädessäni.Vilde siis ilmeisesti näykkäisi minua.Jatkoin kumminkin harjausta,ja kun olin harjannut sen kunnolla,tarkistin kaviot,jotka olivat yllättävän puhtaat.Taputin Vildeä ja nostin satulan sen selkään.Se yritti potkaista.Kiristin vyön reippaasti ja taputin oria.Sitten laitoin riimun kaulalle ja otin suitset käteeni.Menin Vilden oikealle puolelle ja tarjosin sille kuolaimia,jotka se otti happamana suuhunsa.Vedin niskahihnan korvien taakse ja sitten kiinnitin kaikki soljet sopivan kireiksi.Irrotin riimun Vilden kaulalta ja vedin kypärän päähäni.Lähdin taluttamaan oria kentälle.Kentällä talutin sen kaartoon ja laskin jalustimet.Sitten nousin sen selkään.Vilde otti muutamia sivu-askeleita kun ponnistin,mutta muuten se seisoi kiltisti.Jalustimia ei tarvinnut mitata,koska olin viimeksi ratsastanut Vildellä.Niimpä otin ohjat käteeni ja ohjasin Vilden oikeaan kierrokseen.Se käveli rennosti pää alhaalla,ja pärski aina välillä.Taputin sitä ja ohjasin voltille.Sitten otin ohjat tuntumalle ja teimme muutaman pysähdyksen.Vilde ei aluksi meinannut pysähtyä,mutta pian se herkistyi niin paljon,että kun se vähäänkään tunsi kuolaimien liikahtavan,se pysähtyi.Kehuin sitä ja sitten u´nohdimme pysähdykset ja otimme mukaan ravisiirtymisiä.Vilde siirtyi aina kiltisti raviin,istuin tiiviisti perusistunnassa ja hölskyin aluksi.Ja sitten taas käyntiin. Pian ravasimme aina puoli kenttää,ja puolet kävelimme.Vilde oppi nopeasti,että ässän kohdalla raviin ja puolenkentän jälkeen käyntiin.Tehtyämme harjoitusta hetken annoin vapaat ohjat hetkeksi ja kävelimme muutaman kierroksen.Sitten otin sisäohjan tiukemmalle kuin ulko-ohjan ja annoin laukkapohkeet + raippaa.Vilde otti vain sivuaskelia ja teki pienen pukin.Yritin uudelleen ja kun taas yritin,katsoin,että näin Vilden turvan oikealta puolelta ja annoin laukkapohkeet.Nyt se nosti raippaasti laukan ja rynnisti täysiä eteenpäin.Tein muutaman pidätteen ja rauhoittelin sitä,että se hidasti rauhalliseen laukkaan.Vilden laukka oli tasaista ja helppoa istua.Laukkasimme pääty-ympyrällä hetken,ja sitten hidastin Vilden taas käyntiin vapain ohjin.Kävelimme muutaman kierroksen ja sitten nostin ravin.Ravasimme voltteja ja kahdeksikkoja.Otimme taas ravisiirtymisiä,ja tein tiukasti töitä,että sain Vilden kulkemaan kunnolla.Keskityin todella paljon,etten huomannut edes kentälle tulevaa toista hevosta.Peteruska^^ ja Dani kävelivät rauhallisesti kaartoon.Vilkutin ja hidastin Vilden käyntiin.Seuraavaksi teimme sellaista harjoitusta,että emme kulkeneet uraa pitkin,vaan käännyimme lyhyellä sivulla jo aikaisin ja teimme pohkeenväistöä uralle asti ja sitten laukannosto.Vilde ei tehnyt töitä täysillä,vaan vilkuili sivusilmällä koko ajan perässämme kulkevaa Dania.
-jatkuu-
Takaisin alkuun Siirry alas
Emppa
Vuonohevonen
Vuonohevonen
Emppa


Viestien lukumäärä : 81
Join date : 16.06.2008

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: Va:Vilden hoitopäiväkirja   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeTo Heinä 10, 2008 6:42 pm

<< J a t k o a
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
-Hieno poika,kehuin Vildeä kun se teki pohkeenväistöt todella hyvin,omassa ratsastustaidossani on hyvin paljon vikaa,joten jos jokin onnistui,kiitin aina Vildeä.Vilkaisin Peteruskaa^^ ja Dania,jotka tekivät sillä hetkellä suurta ravivolttia.Dani näytti upealta puhtaaksisuittuna ja paksuharjaisena.Unelmahevonen,ajattelin,mutta ei todellakaan yhtä hyvä,kuin vanha kunnon Vilde,maailman upein,ihanin,parhain ja fiksuin hoitoponi <3

Siirryimme tekemään Vilden kanssa laukkasiirtymisiä kevyessä istunnassa,koska tarvitsisin paljon harjoitusta kisoihin.Vilde innostui kauheasti ja alkoi kuumenemaan.Pidätin sitä ja mikäpäs muukaan sieltä tuli,kuin jättisuuri,melkein pysty pukki.Nojasin hieman taaksepäin ja odotin,että Vilde loikkasi taas neljälle jalalle,mutta jatkoi laukkaa päättömänä(joo,siis Vildestä E I tullut päätön xD) eteenpäin.Se teki jättisuuren pukkisarjan,josta lähes tipahdin,luiskahdin kaulalle,mutta pysyin silti selässä.

Samassa muistin leiriopettajani ohjeet ,kuumenevalle hevoselle pitää aina antaa pitkät ohjat,että se tuntee saavansa mennä,jolloin se lopettaa ja annoin Vildelle vapaat ohjat.Se toimi,ja Vilde jatkoi laukkaansa ihan normaalisti.Taputin sitä ja hidastin ravin kautta takaisin käyntiin.Tältäpäivää saisi riittää,Vilde olisi jo saanut varmasti purkaa energiaansa kahdella tunnilla ja laitumella.Kävelimme riittävät loppukäynnit ja sitten ohjasin Vilden kaartoon,hyppäsin alas selästä ja kiitin sitä.

Riisuttuani Vilden varusteet,ja huuhdeltuani kuolaimet,hain Vilden harjapakin ja aloin harjaamaan oria.Se yritti tapansa mukaan näykkiä ja potkia,mutta tottuneesti väistin sen.Harjattuani Vilden huolellisesti päätin lähteä vielä kävelyttämään sitä,kun ulkona oli niin ihana kesäilta.Irrotin Vilden käytävältä ja lähdin taluttamaan sitä ulos.

Kävelimme rauhaisaa peltotietä pitkin,ja näin siinä monia kavionjälkiä sekä traktorinjäljet.Vilkuilin pellolle,jossa näin muutaman rusakon kirmaavan.Metsän hiljaisuuden rikkoi vain Vilden kavioiden kopsahdukset.Se laski päänsä alas ja pärski.Käännyimme tien loppuessa eräälle kauniille metsäpolulle,jonka vierellä solisi kirkas puro.Vilde laski päänsä alas juodakseen ja hörppäsi sitten kirkasta vettä aimo annoksen.Jatkoimme polulla kulkemista ja saavuimme suurelle lammelle,se oli pikemminkin järvi.Ihastelin sitä,ja asumattoman näköisiä taloja.Samassa mieleeni kapsahti ajatus kuin tyhjästä "miksei kukaan ole kertonut tästä paikasta??!"
Vilde hirnahti äkisti,ja käännyin säikähtäneenä ympäri.

Takanamme seisoi upea,hiilenmusta tähtipäinen täysverinen tamma,joka katsoi minua uteliaasti pienillä sinisillä silmillään.Se hörähti ja näin sen sinisissä silmissä pilkahduksen onnellisuutta ja vekkulimaisuutta.Mutta se katsoi minua yhtäkkiä hyvin,hyvin vihaisesti ja korskahti vihaisena.Se käveli hitaasti,kuin vaanien luoksemme.Kun se seisoi metrin päässä,Vilde päästi pelokkaan vingahduksen ja alkoi vetää minua pois tamman luota.Mutta olin niin tamman lumoissa,etten huomannut mitään.Yllättäen hevonen nousi pystyyn aivan nokkani edessä ja ampaisi minua kohti vihaisena pää ojennettuna,korvat luimussa.Väistin sitä säikähtäneenä ja lähdin juoksemaan rantaa pitkin vilde vierelläni ravaten.

Katsoin taakseni,eikä tamma enää seurannut meitä.Vilde teki äkkipysähdyksen ja näin sen luimistavan korvansa.Sitten käännyin,ja näin tamman edessämme.Yhtäkkiä metsästä saapui kaksi vanhaa miestä.Toisella oli hirvikoira mukanaan,toinen kantoi reppua,josta näin aseen.
-Katsos katsos,Wilder Show Folder,mitenkäs se tänne on eksynyt? Koiran omistajamies kysyi kuivalla äänellä.Vilkaisin rannalle,ja näin lapsia uimassa,naisia pesemässä mattoja,kissoja nauttimassa päivän hiiriannosta.Miehet puhuivat toisilleen matalalla äänellä,eivätkä tuntuneen huomanneen minua.Yhtäkkiä kannustin Vilden mukaani ja juoksimme hirmuista kyytiä aina tallille saakka.
Jade katsoi meitä kummissaan,kun tulimme kummatkin pelokkaina takaisin ja selitin mitä olin nähnyt.
-Mikä ihmeen kylä? Järven rannalla? Tuollako? Ehei,olet nyt erehtynyt,vie Vilde talliin niin mennään katsomaan.

Vietyäni Vilden karsinaansa,lähdimme Jaden kanssa kävelemään peltotietä pitkin sinne polulle,joka vei näkemäämme kylään.Mutta käveltyämme polkua pitkin jo pitkän aikaa,emme nähneet edessämme vieläkään mitään kylää.Vain kangasmetsää.
-Mit..Miten? Kuinka? Se oli täällä vielä äsken,vannon sen! Sopersin järkyttyneenä kun polku loppui.
-No,ei se haittaa,vaikka erehdyitkin,olette varmaan kävellyt kymmeniä kilometrejä toiseen kylään,Jade sanoi hiukan huvittuneena.
Niimpä palasimme takaisin tallille.Lähdin viemään Vildeä karsinaansa,ja selitin sille,etten ollut löytänyt kylää uudelleen.Lähtisin heti kotiin,kun olisin laskenut Vilden orilaitumelle.Juuri ennen kuin laskin sen irti laitumella,kuiskasin sen korvaan:
-Se järvikylä jäi ilmeisesti siis meidän salaisuudeksemme,Vilde,vain meidän kahden..
-The end-

PS. Sorry,tuli aika lyhyt,ja liian "mielikuvituksellinen" XD
Takaisin alkuun Siirry alas
Jade
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Jade


Viestien lukumäärä : 398
Join date : 10.06.2008
Ikä : 28
Paikkakunta : Hevostalli :P

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: Vs: Vilden hoitopäiväkirja   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimePe Heinä 11, 2008 8:12 am

TODELLA MAHTAVAA! Very Happy Mahtava tarina vaikka vähän kirjamaista kun kylä ei ollutkaan siellä Wink Se tamma alko muakin pelottaa >.< Pitäskö tehdä sellanen tänne et saadaan jännitystä tarinoihin?! ;P Joo-o, todella mukava! Eka pukit ja sit tamma xD Saat.. 120v€ ja 20p!! Vilden hoitopäiväkirja 732574
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.freewebs.com/sueno-talli/index.htm
Emppa
Vuonohevonen
Vuonohevonen
Emppa


Viestien lukumäärä : 81
Join date : 16.06.2008

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: 13.7.2008   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeSu Heinä 13, 2008 9:40 am

-Vildee,hihkuin laitumen portilla riimunnaru kädessäni.Tai oikeastaan selän takana.Vilde nosti päänsä korkeasta heinikosta ja reippaasti ravasi luokseni.Kurotin aidan yli ottamaan sen riimusta kiinni,napsautin riimunnarun sen riimuun ja hyppäsin aidan sisäpuolelle.Avasin portin ja talutin Vilden rauhallisesti pihalle.Lähdimme kulkemaan polkua pitkin kohti tallia.Taputin Vilden kaulaa.
-Mitäs sä haluaisit tänään tehdä? Huvittaisko hypätä esteitä vai mennä koulua? Kysyin,vaikka tiesin,että vastausta ei kuuluisi.Vilde katsoi minua hämmästyneenä,kuin sanoen 'aijaa,vai mä oonki sitten semmonen,mille annetaan pahimmat kysymykset ratkaistavaksi,kun itse ei keksitä?'.Naurahdin ajatuksilleni ja käänsin Vilden harjauspuomille turpa tallia kohden,ja tein tiukan tallisolmun.
-Odotas hetki,sanoin ja kipaisin talliin hakemaan Vilden harjoja.Pian palasin,ja Vilde seisoi rauhallisesti paikallaan.
-Hieno poika,kehuin sitä ja sain vastaukseksi pärskähdyksen.Laskin pakin maahan,aivan puomin viereen ja avasin sen.Nappasin heti kumisuan käteeni ja aloin pyörittää sitä Vilden kaulalla.Karvaa Vildestä lähti aivan hirvittävästi,samoin likaa,ja kun olin pyöritellyt koko Vilden oikean puolen,suuni oli täynnä karvoja,joita sitten syljin pitkän aikaa pois.Siirryin toiselle puolelle,joka oli hyvin puhdas,joten päättelin Vilden maanneen oikealla kyljellään.Pyöriteltyäni kumisukaa ihan tarpeeksi,hain pakista juuriharjan,jolla sai kätevästi puhdistettua irtonaiset karvat ja liat.Vilde vähän luimi ja yritti näykkiä,taisin painaa hiukan liian lujaa,mutta kun painoin vähemmän,se rauhoittui ja laski päänsä alas.Pian se alkoi rentoutua.Harjattuani Vilden huolellisesti,laitoin harjan pakkiin ja kävelin Vilden vasemmalle etujalalle.Nojasin Vildeen ja otin jalasta kiinni.
-Nosta,sanoin ja Vilde nosti kavionsa kiltisti.Puhdistin sen ja niin puhdistin muutkin kaviot.Taputin Vildeä,kun se oli ollut niin kiltti ja laitoin kaikki harjat pakkiin.Vein harjapakin sisälle ja palasin pian takaisin mukanani Vilden suojat,satula ja suitset.Laitoin suitset roikkumaan puomin päätyyn ja suojat puomin vierelle.Sitten kävelin Vilden luo satula sylissäni ja nostin satulan tottuneesti Vilden selkään.Suoristin huovan ja kiristin satulavyön.Seuraavaksi otin etujalan suojat ja laitoin ne huolellisesti kiinni.Takajalan suojat laitoin myös,ja tarkistin kaikki suojat vielä kertaalleen,että kaikki olivat tarpeeksi tiukalla,etteivät pääsisi putoamaan.Nappasin suitset käteeni ja avasin ne.Kävelin Vilden pään luokse,ja avasin riimun turparemmin.Pujotin riimun Vilden kaulalle,ohjat samaten.Tarjosin Vildelle kuolaimia ja se ei ottanut niitä aluksi ollenkaan vastaan.Muutaman yrityksen päästä se onnistui,ja vedin niskahihnan korvien taakse.Kiinnitin leukaremmin(Vilden suitsissa ei ollut turparemmiä) ja olin valmis.Kipaisin äkkiä kerhohuoneeseen hakemaan turvaliivini,kypäräni ja raipan.Vedin turvaliivin huolellisesti päälleni ja kiinnitin tiukalle.Sitten nostin kypärän päähäni,kiinnitin sen ja nappasin raipan käteeni.Irrotin riimun Vilden kaulalta,ja vedin ohjat sen pään yli käsiini.Lähdin taluttamaan sitä kentälle,jossa ilmeisesti Jaden estetuntilaiset kävelivät loppukäyntejä.Kävelin kentän portille Vilde perässäni Jaden luo.
-Juu,voit tulla,me voidaan mennä vaikkapa maastoon kävelemään loppukäyntejä,noi esteet ois muuten Vildellekin aika hyvää harjoitusta,Jade sanoi,kun kysyin voinko tulla ratsastamaan kentälle nyt.Jade kokosi ryhmänsä ja he läksivät maastopolulle käpyttelemään.Itse talutin Vilden kaartoon kentän keskelle ja laskin jalustimet.Tarkistin myös satulavyön ja nousin sitten selkään.Vilde otti pari sivuaskelta,mutta muuten seisoi nätisti.Mittasin jalustimet sopiviksi hyppäämiseen ja ohjasin Vilden sitten vasempaan kierrokseen käynnissä vapain ohjin.Vilkaisin esteitä sivusilmällä.Kummatkin olivat kentän keskellä,ensimmäinen oli n. 5m päässä lyhyestä sivusta ja toinen sitten ensimmäistä n. kahden metrin päässä.Eka oli n. 65cm ja toka 70cm,jos oikein arvioin.Vilde kulki tänään hieman reippaammin kuin yleensä,ja katseli innoissaan ympärilleen.Se laski aina välillä päänsä alas ja pärskähti.Ohjasin Vilden suurelle voltille,joka kiersi molemmat esteet ja sitten takaisin uralle.Pian vaihdoimme suunnan ja otin ohjat tuntumalle.Teimme pysähdyksiä ahkerasti,samoin voltteja ja kaikenmaailman kiekuroita.Sitten ohjasin sen takaisin uralle ja annoin pohkeita.Vilde ei reagoinut siihen yhtään.Sitten annoin pohkeita ja näpäytin raipalla pohkeen taa.Vilde lähti heti laiskasti raviin ja lönkytteli ympäri kenttää.Herättelin sitä hiukan pohkeiden ja raipan avulla,ja hetken kuluttua se menikin jo todella reippaasti.Kevensin Vilden töksöttävän ravin tahtiin ja teimme suuria voltteja jne.Vilde yritti kulmissa hieman oikoa,mutta päättäväisesti ohjasin sen urille.Vilde alkoi pikkuhiljaa totella aina vain paremmin.Välillä se teki pieniä pukkeja,mutta se ei haitannut mitään,koska ne olivat sanojeni mukaan pieniä. Pian hidastin Vilden käyntiin ja taputin sitä.Vaihdoimme jälleen suunnan ja annoin hetkeksi vapaat ohjat,kunnes Vilden hengitys tasaantui.Sitten annoin laukkapohkeet ja näpäytin sitä raipalla.Se ei totellut yhtään,pukitti vain ja otti sivuaskelia.Yritin uudelleen,mutta se ei totellut.Maiskuttelin,annoin laukkapohkeet ja näpäytin raipalla,ja loppujen lopuksi Vilde nosti reippaan laukan.Tajusin sen olevan väärä,ja vaihdoin sen ravin kautta.Vilden laukka oli ihanaa.Istuin kevyessä istunnassa ja myötäilin Vilden liikkeitä.Sitten hidastin sen muutaman laukkavoltin jälkeen ravin kautta käyntiin.Kävelimme taas jonkin aikaa,ja harjoittelimme ajankuluksi hieman pohkeenväistöä ja etuosakäännöstä,joka ei minulta vieläkään mennyt kokonaan ympäri.Hetkisen kuluttua nostin laukan ravin kautta ja ohjasin Vilden suoraan ensimmäiselle esteelle.Kun Vilde alkoi ponnistaa,nousin kevyeeseen istuntaan ja hyppy sujui mielestäni hyvin.Toinen sujui hieman hyvin,rupesin nimittäin "sukeltamaan" ja kolautin leukani Vilden kaulaan.Noh,eipäs se menoa haitannut,hyppäsimme "sarjan" vielä ja se sujui ihan kohtalaisen hyvin.Sitten ravasimme pari kiekkaa ja vaihdoimme suunnan.Jatkoimme kävelyä toiseen suuntaan,jälleen vapain ohjin.Vilde puhisi hiukan,mutta jatkoi hengittämistä normaalisti muutaman kierroksen jälkeen.Sitten laukkasimme taas sarjalle.Vilde alkoi pinkoa esteelle niin kovaa,kuin vain pienillä jaloillaan pääsi.Hyppäsimme esteet kyllä ihan vauhdikkaasti ja hyvin,kiitos Vilden.Hyppäsimme esteet vielä pari kertaa ja ravasimme sitten pari kiekkaa.Sen jälkeen kävelimme rutkasti,ja jatkoimme pohkeenväistöharjoituksia.Vilde meni aika rauhattomasti,olisi halunnut kait vielä hypätä,mutta nyt harjoittelimme pohkeenväistöä ja sillä sipuli xD Harjoiteltuamme pohkeenväistöä ihan tarpeeksi,ravasimme muutaman kierroksen,ja päätin sitten Vilden iloksi hypätä vielä esteet.Laukkasimme kohti esteitä ja Vilde hyppäsi oikein innoissaan,ja tarvitsin monta volttia siihen,että sain sen kulkemaan nätisti kuolaimella,eikä mitään hirmuista kiitoa xD Sitten ravasimme muutaman kierroksen ja lopuksi annoin vapaat ohjat ja siirsin Vilden käyntiin.Kävelimme rutkat loppukäynnit,jonka jälkeen ohjasin Vilden kaartoon ja hyppäsin alas sen selästä.Nostin jalustimet ja talutin Vilden talliin.Riisuin varusteet ja harjasin sen huolellisesti.Vein sen takaisin laitumelle ja palasin viemään sen kamoja paikoilleen.Lopuksi puhdistelin hieman sen karsinaa,ja läksin sitten kotiin.
-The end-

Sori kun tuli aika hätäsesti kirjoitettu,mutku mä en viitti olla kauheesti koneel,ku niskat jämähtää XD
Takaisin alkuun Siirry alas
Emppa
Vuonohevonen
Vuonohevonen
Emppa


Viestien lukumäärä : 81
Join date : 16.06.2008

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: 16.7.2008 Keskiviikko   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeKe Heinä 16, 2008 10:04 am

Äiti pysäytti auton Sueñon pihaan,ja sanoi:
-Pidä puhelin päällä,ja soittele kun tulen hakemaan!
Hyppäsin autosta ulos.
-Juu,pidä JettuKetusta huolta,naurahdin tarkoittaen koiraamme Jediä.
Äiti ajoi pois ja samassa Jade ja Jasmin ryntäsivät ulos tallista kalpeina kuin lakanat.
-Orit.. Jade sopersi.
-Joku on laskenut orit irti! Jasmin huudahti.
-Keitä kaikkia oli orilaitsalla,kysyin kauhistuneena tajuten yhtäkkiä tosiasian.
-Kaikki,Jade vastasi. Kalpenin ja kysyin:
-Vildekin?
-Vildekin,sanoivat Jasmin ja Jade samaan aikaan.
-Ollaan pyydetty kaikki hoitajat tänne,että odotellaan heitä,Jasmin rauhoitteli ja jatkoi:
-ei ne orit kummiskaan kauhean pitkälle lähde tallilta.
Odottelimme,että muut hoitajat olivat tulleet.
Jade ja Jasmin määräsivät meidät lähtemään pareittain hakemaan oreja.
Minä ja Peteruska^^ lähdimme etsimään hevosia Sueñon tiluksilta,eli pelloilta ja metsistä.
Amelie ja Senny^ lähtivät maantietä pitkin katsomaan,joskopa hevosia löytyisi,Serafina ja Janika lähtivät maastopolulle ja Omppu,Netta & Sandy läksivät isolle tielle päin.Jade ja Jasmin jäisivät odottamaan,jos joku ori vaikka juoksisi kotiin.Niimpä lähdimme matkaan.Nappasin mukaani riimunnarun ja herkkupaloja.Rupattelin Peteruskan^^ kanssa ja katselimme ympärillemme.Yhtäkkiä näimme pellonreunassa kaksi hevosta,jotka tunnistin Nekuksi ja Aliksi.
-Nekkuu,Alii,hihkuin ja rapistelin herkkupalapussia.Ne tulivat uteliaina luoksemme,ja otimme ne kiinni.Lähdimme taluttamaan niitä tallille.Kummatkin käyttäytyivät ihan kiltisti.Saavuttuamme tallipihaan näimme muiden hoitajien saaliit;
Ameliella ja Senny^llä Dani(jota Peteruska^^ ryntäsi halaamaan),Serafinalla ja Janikalla oli Sepe ja Elvis & Ompulla,Netalla ja Sandylla oli Lepa,Taku & Jago.Kukaan oreista ei ollut juossut tallille.Vietyämme orit sisälle,tajusin,ettei Vildeä ollut löytynyt.
-Noniin,ja nyt lähdetään samoihin suuntiin kuin äsken,etsimään Vildeä! Jade ilmoitti ja lähdimme taas matkaan.
-Voi että jos sille on käynyt jotain,hoin varmaan sadatta kertaa Peteruskalle^^ joka vilkaisi minua kummastuneena.
-Ei sille mitään ole käynyt,hän sanoi hymyillen,katsoen metsänreunaan.
-Mistä tiedät,vastasin ja vilkuilin saappaitani.
-No katso itse,Peteruska^^ sanoi ja osoitti metsänreunaan.Ja kukapa muukaan siellä seisoi,kuin Vilde.
-VIILDEE!! Huusin iloissani,vihelsin ja rapistelin karkkipapereita.Se katsoi minua korvat hörössä ja käveli luoksemme.
-Hyvä poika,kehuin ja nappasin sen kiinni.Talutimme sitä tallille päin.
-Kiitos muuten vinkistä,naurahdin Peteruskalle^^.
-Juu,oleppas hyvä,tämä nauroi ja taputti Vildeä.Kun vein Vilden karsinaansa,sillä aikaa Jade soitti muut hoitajat talliin,vilden löydyttyä ja kiitti kaikkia avusta.
Tarkistin Vilden jalat,missään ei näkynyt naarmuja tms. eikä Vilde ontunut.Se näytti muutenkin hyvinvoivalta,joten talutin sen käytävälle ja hain harjapakin.Avasin sen ja nappasin pehmeän harjan käteeni.Aloitin harjaamaan Vilden kaulalta.Se luimisti korviaan,mutta ei tehnyt mitään muuta,onneksi.Harjattuani Vilden kokonaan pehmeällä harjalla,laitoin harjan pakkiin ja nappasin kaviokoukun käteeni.Kävelin Vilden oikealle etukaviolle ja pyysin Vildeä nostamaan jalan.Se nosti sen,ja piti hetken paikoillaan ja alkoi sitten kuopia maata.Pidin kumminkin jalasta kiinni ja puhdistin kavion.Ilmeisesti se tajusi,että saan sen kyllä puhdistamaan kavionsa,koska se ei temppuillut yhtään muilla kavioilla.Samassa huomasin myös Peteruskan^^ harjaamassa Dania.
-Hei,meetkö sä tänään ratsastamaan,kysyin.
-Joo,meen,Peteruska^^ vastasi.
-Voitaisko mennä vaik yhes maastoon,kysyin jälleen.
-Joo,hyvä idea,Peteruska^^ sanoi ja lähti hakemaan Danin varusteita.
Minä kävin hakemassa vain Vilden suitset ja kävelin takaisin orin luokse.Voisin mennä tänään ilman satulaa.Avasin Vilden riimun ja laitoin sen kaulalle.Otin suitset käteeni ja pujotin ohjat kaulalle.Tarjosin Vildelle kuolaimia.Ori luimisti korvansa ja yritti näykätä.Läppäsin sitä turvalle ja tarjosin taas kuolaimia.Mukisematta se otti ne vastaan ja vedin niskahihnan sen korvien taakse.Kiinnitin leukaremmin ja kipaisin hakemaan turvaliivini ja kypärän.Vildellä ei tarvitse raippaa,jos menee maastoon,ainakaan silloin,kun mukana on toinen hevonen,silloin se vain kipittää toisen hevosen tahtiin.Puin turvaliivin päälleni ja vedin kypärän päähäni.Peteruskakin^^ alkoi olla valmis,joten irrotin Vilden käytävältä ja talutin sen tallipihaan.Kuulin takaatamme pärskähdyksen,joten päättelin Danin olevan takanamme.Ohjasin Vilden turpa talliin päin,Peteruska^^ talutti Danin meidän viereemme,vähän kauemmas kumminkin.Nousin Vilden paljaaseen selkään ja otin ohjat käteeni.
-Sä voit mennä edellä,Vilde tulee ehkä paremmin takana,sanoin Peteruskalle^^,joka ohjasi Danin eräälle mukavalle maastotielle,joka vei eräälle niitylle.Siellä on aivan upeat näköalat,sieltä näkee koko tallialueen,ja sielä on mukavia pieniä,kirkkaita purojakin,joista hevosten on hyvä juoda.Ohjasin Vilden Danin perään tiukin ohjin,mutta Vilde yritti koko ajan puskea Danin vierelle,joten päästin sen Danin vierelle,olihan tie aika leveä,melkein koko matkan.
-Huooh..Ihanaa ratsastaa ilman satulaa,naurahdin.
-Uskon,Peteruska^^ sanoi.
-Vähän mä säikähdin,kun kuulin,että Vilde on karannut,totesin silitellen Vilden kaulaa mietteliäänä.
-No entäs minä sitä,että Dani on karannut,Jade soitti ihan shokissa,että hei,orit on karannut,Peteruska^^ sanoi ja purskahti nauruun.
-Nii-i,mennääks me muuten sinne ihanalle paikalle,siis se mis on ne upeet maisemat,kysyin.
-Joo,voidaan mennä,sitten voitais mennä sieltä sinne kallioille,tiiätkö ne,ja sen kautta rantaan ja takaisin tallille tätä tietä,Peteruska^^ ehdotti.
-Käy mulle,totesin ja jatkoin:
-mutta nyt kyllä vähän ravataan,tää ainenki tylsistyy pelkkään kävelyyn!
-Oke,Peteruska^^ sanoi ja maiskutti Danille.Annoin Vildelle pohkeita ja se lähti reippaaseen raviin.Istuin syvällä sen selässä,ja tein muutamia pidätteitä Vilden yrittäessä nostaa laukkaa.Hetken kuluttua hellitin ohjissa ja annoin Vilden nostaa laukan.Danikin nosti laukan ja laukkasimme hiekka pöllyten muutaman kymmenen metriä.Sitten hidastin ravin kautta käyntiin.
-Huh,olipas kovaa vauhtia,Peteruska^^ nauroi.
-Ihanaa ,totesin ja kehuin Vildeä.
Kävelimme vähän matkaa maisemien muuttuessa aina vain metsäisemmiksi.Pian olimme metsän keskellä.Annoin Vildelle pitkät ohjat ja se laski päänsä alas pärskien.Kuljimme sammalien poikki ja saavuimme taas leveälle maastopolulle.Otin ohjat tuntumalle ja ravasimme taas vähän aikaa.Sitten kävelimme reilusti,aina niitylle asti.Niitty sijaitsi eräällä kalliolla.Maisemat saivat minut jälleen haukkomaan henkeäni,kuten aina.Pysäytin Vilden ja hyppäsin alas sen selästä.Talutin sen purolle ja annoin sen hörpätä vettä.Ihailin maisemia.
-Upeaa,sanoin ja kiskaisin Vilden pois heinätupsulta ja nousin taas selkään.Käpyttelimme vähän aikaa niityllä ja sen jälkeen lähdimme Vilde kärjessä kohti kallioita.
-jatkuu-
Takaisin alkuun Siirry alas
Emppa
Vuonohevonen
Vuonohevonen
Emppa


Viestien lukumäärä : 81
Join date : 16.06.2008

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: -jatkoa-   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeTo Heinä 17, 2008 5:38 pm

-J A T K O A -

Vilde oli hyvin innoissaan,ja välillä se heitteli pukkejakin.Nauroin sille ja hetken kuluttua laukkasimme rinnakkain eräällä leveällä maastotiellä,jolla naapurin ukko veti aina traktorillaan heiniään.Dani oli innoissaan ja pärskähteli,Vilde laukkasi vain korvat hörössä.Peteruska^^ näkyi olevan kevyessä istunnassa,mutta minun kohdallani se olisi ollut hiukan öh..vaikeaa xD Vilden hoitopäiväkirja 732574
Hetkisen kuluttua hidastimme orit ravin kautta käyntiin ja edessämme oli puro.
-Pitää hypätä kait,Peteruska^^ sanoi päätään pudistaen ja käänsi Danin voltille,nosti laukan ja hyppäsi sujuvasti puron yli.Tein samoin ja patistin Vilden laukkaan.Juuri kun Vilde aikoi ponnistaa,suljin silmäni ja tarrasin sen harjaan.Hetkisen kuluttua jatkoimme laukkaa puron jälkeen ja avasin silmäni.Taputin Vildeä ja sanoin:
-Hehe,päästiinhän me ylitse.
Jatkoimme matkaa käynnissä.Maisemat muuttuivat koko ajan aukeammiksi,ja pian olimme suurella aukiolla,niityllä,jolla olisi loistava laukata.No eikun tuumasta toimeen! Laukkasimme ihanan kovaa ja Vilde heitteli välillä ilopukkeja.Tarrasin aina sen harjaan ja nauroin.Hetkisen kuluttua hidastimme taas käyntiin ja kävelimme koko loppumatkan kallioille.Sinne saapuessamme hyppäsin alas Vilden selästä ja kävelimme noin metrin päähän reunasta.Yhtäkkiä Vilde lähti liikkellee - eteenpäin! Kauhistuin ja tarrasin ohjiin kaksin käsin.Vedin Vilden takaisin luokseni ja samassa se oli taas kielekkeellä.Se hyppäsi &...
Niin joo,ja mielikuvitukseni lähti liikkeelle.Vilde seisoi Danin ja Peteruskan^^ luona,minä seisoin kuvittelemassa kallionkielekkeeltä,fiksua,vai mitä?
Noniin,levähdettyämme jatkoimme vielä matkaa,ja kävelimme rinnakkain.
Pian saavuimme rannalle,jossa laukkasimme,vedenrajassa tietenkin.Vilde oli innoissaan ja pukitti,meinasin tippua,mutta onneksi en,koska silloin olisi tullut hyyyviin märkä reissu XDRavasimme muutaman metrin ja kävelimme sitten loppumatkan tallille.
Tallilla vein Vilden käytävälle,laitoin riimun kaulalle ja riisuin suitset.Puhdistin kuolaimet ja vein suitset naulakkoon.Laitoin riimun kunnolla.Sitten riisuin satulan.Vein sen paikoilleen,satulahuoneeseen.Samalla reissulla toin myös Vilden harjapakin,ja harjasin orin huolellisesti.Sitten vein sen laitumelle.
-the end-
sori kun tuli hätäinen loppu ja tosi lyhyt:(
Takaisin alkuun Siirry alas
Jasmin
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Jasmin


Viestien lukumäärä : 50
Join date : 09.06.2008
Ikä : 29

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: Vs: Vilden hoitopäiväkirja   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeTo Heinä 17, 2008 8:50 pm

Voi eiii, kukaan ei ollut huomannut aikaisempaa veistiä.. Iiikk, annathan anteeksi..? Ensimmäisestä hoitotarinastasi saat 70v€ ja 19pistettä, ja jälkimmäisestä 80v€ ja 21pistettä!

Eli siis yhteensä 150v€ja 40pistettä!
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.freewebs.com/sueno-talli
Emppa
Vuonohevonen
Vuonohevonen
Emppa


Viestien lukumäärä : 81
Join date : 16.06.2008

Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: Va : Vilden hoitopäiväkirja   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitimeMa Elo 04, 2008 1:37 pm

Nostin katseeni maasta ja vilkaisin sivusilmällä Lepaa jota Jade juuri talutteli kentällä.Lukitsin pyöräni kävellen sen jälkeen talliin. Tuttu hevosentuoksu tulvahti heti vastaan.Kaikki rakkaat Sueñon hevoset vilkuilivat karsinoistaan ulos,ja ilmeisesti Vilde oli tunnistanut minut,koska se työnsi päänsä karsinan puolioven ylitse ja hörähti.Hymy huulillani kävelin orin luokse ja kurkotin rapsuttamaan sitä.Sivelin sen silkkistä karvaa.Ori lepuutti takajalkaansa ja pärskähti rentoutumisen merkiksi.Se melkein ummisti silmänsä,kun sitä silitti.Varovaisesti siirsin käteni pois sen turvalta ja liu’utin sen karsinan oven salvaan.Hitaasti,kuin unessa,avasin karsinanoven ja Vilde pöllähti ovelle.Hymyillen taputtelin sitä ja käännyin katsomaan taakseni.Vilden riimu roikkui karsinan ovessa,nappasin sen käteeni ja pujotin orin päähän.Otin riimusta tukevan otteen ja leväytin karsinanoven auki.Talutin Vilden käytävälle ja kiinnitin huolellisesti metalliketjuihin.Etsin katseellani Vilden harjapakkia,ja näin sen orin karsinan edessä.Kävelin sen luokse,avasin pakin ja nostin sieltä kumisuan.Kävelin takaisin Vilden luokse.Aloin pyörittää kumisukaa orin vaalealla kaulalla.Se venytti kaulaansa ja nautti täysin siemauksin.Siirryin taaksepäin ja Vilde nautti edelleen.Harjattuani koko toisen puolen venytin kättäni ja sitten taas harjasin toisen puolen.Vildestä lähti aivan älyttömästi karvaa! Harjasin sen vielä kokonaan pehmeällä harjalla,kunnes ori oli mielestäni tarpeeksi puhdas.Heitin harjan pakkiin.Kaivoin kaviokoukun,ja astelin Vilden vasemmalle puolelle,etukavion kohdalle.Vilde nosti jalan kiltisti,että sain sen puhdistettua.Kun kaikki neljä kaviota oli putsattu,laitoin kaviokoukun takaisin harjapakkiin ja suljin koko pakin.Lähdin kävelemään satulahuoneeseen.Tottuneesti nappasin Vilden suitset ja satulan.Kävelin takaisin Vilden luokse ja jätin suitset karsinanovessa olevaan koukuun.Nostin satulan Vilden selkään ja liu’utin sen oikeaan kohtaan.Tarkistin satulahuovan kummaltakin puolelta,ja kun siinä ei ollut ryppyjä,kiristin vyön asteittain.Vilde yritti vähän luimia ja potkia,mutta nappasin(läppäsin) sitä lavalle ja se lopetti heti.Kun satula oli paikallaan,laitoin riimun kaulalle ja otin suitset käteeni.Ohjat kaulalle ja tarjosin Vildelle kuolaimia,jotka se otti yllättävän kiltisti.Vedin niskahihnan korvien taakse ja kiristin leukaremmin sopivan kireäksi,että se ei puristanut.Sen jälkeen juoksin hakemaan turvaliiviäni,raippaa ja kypärääni.Ruskea wembley ei ollut minulla enää muuten käytössä,mutta olin ottanut sen Sueñoon kypäräkseni,kotona minulla oli hienompi,musta,aivan uusi kypärä,jonka sain kaksi vuotta sitten joululahjaksi.Vedin kypärän päähäni,turvaliivin ylleni ja otin raipan käteeni.Kävelin Vilden luokse ja kumarruin pyyhkimään vihreitä ratsastushousujani,jotka olivat pölyn peitossa.Sitten irroitin riimun Vilden kaulalta.Se putosi kolahtaen maahan,ja jäi roikkumaan toisesta metalliketjusta.Vilde katsoi sitä pelästyneenä.Pujotin ohjat pois kaulalta käteeni ja talutin Vilden tallipihaan.Vilde siristeli silmiään kirkkaassa auringonpaisteessa,ja huomasin,että kentällä oli tunti.
-Voi harmi,toistelin pettyneenä,mutta tajusin,että voisimme mennä maastoon.Käänsin Vilden turpa talliin päin,laskin jalustimet,tarkistin vyön,laitoin ohjat kaulalle ja sitten kävelin Vilden oikealle puolelle.Otin ohjista,etukaaresta ja takakaaresta kiinni.Laitoin jalkani jalustimeen ja ponnistin Vilden selkään.Jalustimet tuntuivat sopivilta,koska eihän Vildellä nyt kukaan muu ollut ratsastanut vähään aikaan,kuin minä.Otin ohjat käsiini ja maiskautin Vilden liikkeelle.Käänsimme loivasti oikeaan ja lähdimme kävelemään Jaden talon kulmalta eräälle metsäpolulle.Olin pari kertaa käynyt sielä,mutta tämä olisi ensimmäinen kerta ihan yksin.Vilde kulki nätisti korvat hörössä,ilmeisesti se tunsi polun.Otin aika nopeasti ohjat tuntumalle,koska jos Vilde säikähtäisi,en hallitsisi sitä ollenkaan.Ympärillämme oli puita,kiviä,sammalikkoja ja puroja.Polku oli normaali hiekkapolku,jonka vierellä oli rehevää nurmikkoa.Yhtäkkiä Vilden kiskaisi päänsä alas,että meinasin lentää sen selästä.Ori jäi mussuttamaan heinää.Kiskaisin sen pään ylös ja maiskautin eteenpäin.Vilde käveli happamasti heinää mussuttaen eteenpäin,tänään se kulki hyvin laiskasti.Päätin jotenkin herättää sen.Napautin muutaman kerran raipalla,ja Vilde piristyi täysin.Se kulki reippaasti askeltaen,eteenpäinpyrkivästi.Hidastin sitä erilaisten pidätteiden avulla.Pian Vilde tyytyi kohtaloonsa,eikä enää yrittänyt nopeentaa askeliaan.Kun polku hiukan leveni,yritin saada Vildeä kulkemaan edes koottuna tai kuolaimella,annoin ihan selviä apuja,mutta onnistuin vain hetkeksi kerrallaan.Hetkisen kuluttua kannustin Vilden raviin ja kevensin tiuhaan tahtiin sen askelten mukaan.Maasto oli helppokulkuista ,eikä metsää ollut kovin paljon.Itse tie oli normaali hiekkatie.Ravattuamme muutaman kymmenen metriä,tuli ylämäki.Hidastin Vilden käyntiin,annoin ohjaa ja nousin kevyeeseen istuntaan.Mäki oli jyrkkä,ja kun pääsimme sen ylös,Vilde oli aivan puhki.Mutta viimeistään alamäen puolessa välissä sen hengitys tasaantui ja se alkoi taas intoilla.Edessämme oli pitkä suora tie,joten annoin Vildelle laukkapohkeet ja raippaa.Se nosti heti laukan ja laukkasi korvat hörössä heitellen aina välillä ilopukkeja.Puristin ohjia tiukasti kädessäni ja kannustin Vildeä vain eteenpäin.Näin edessämme noin kuudenkymmenenmetrin suoran,joten annoin Vildelle vapaat ohjat ja nousin kevyeeseen istuntaan.Vilde lähti kiitolaukkaan.Tuuli paiskasi kasvoihini ja Vilden harja liehui tuulessa.Vilden askeleet tuntuivat ihanilta.Yhtäkkiä Vilde alkoi hidastaa ja ihmettelin,että mikä sille tuli.Katsoin orin jalkoja ja samassa Vilde pysähtyi.Kuulin murahduksen.Hitaasti nostin katseeni ja katsoin eteemme.Edessämme seisoi karhu,ilmielävä karhu.Se kurottui nappaamaan puusta jotain,ja arvioin sen kahden metrin pituiseksi.Sillä oli tummanruskea,pörheä turkki,ja kauniit,ruskeat silmät.Yhtäkkiä karhun silmät osuivat minuun ja Vildeen.Se käänsi päätänsä meitä kohti ja meni taas neljälle jalalle.Se otti askeleen meitä lähemmäksi..Toisen.. Vilde oli aivan kauhuissaan,minä samoiten,seisoimme vain paikallaan.Mutta kun karhu otti kolmannen askeleen meitä kohti,Vilde sai tarpeekseen ja ampaisi eteenpäin kiitolaukassa,karhun ohitse.Tarrauduin satulaan,kun ori heitti melkein pystyjä pukkeja ja koikkelehti ympäriinsä.Maisema alkoi muuttua koko ajan vain tiheämmäksi,ja Vilde laukkasi täysiä erääseen pieneen metsään.Vasta muutaman kymmenen metrin kuluttua ori suostui pysähtymään ja hengitti raskaasti.Annoin vapaat ohjat ja kävelimme hetken vasempaan.Maisema alkoi avartua,ja pian seisoimme maantiellä.Seisoimme mäen päällä,alapuolellamme oli pieni kylä.Kävelimme alamäen alas ja katselin nieleskellen hikistä Vildeä.Kävelimme erään punaisen talon ohitse,kun äkkiä näin vanhan miehen edessämme.
-Hei,tämä tervehti rohkeasti.
-Hei,tervehdin takaisin ja otin ohjat tuntumalle pysäyttäen Vilden.
-Mistäspäin te olette tulleet,kun ei täällä syrjäkylässä tämmöistä hepoa asustele? Mies kysyi kummissaan hieroen niskaansa.
-Öö..Me tullaan Ratsastustalli Sueñosta,selitin hiukan ujosti.Vilde höristi korviaan kuullesaan tallin nimen.
-Sueñosta?!? Mies lausahti kauhistuneena jatkaen : -Mutta sinnehän on 20 kilometriä!
-Mitäh?!? Karjaisin ja mies nyökkäsi.Voi ei,ja nyt vielä takaisin,ajattelin kauhuissani.
-Mutta tuosta polulta pääsee varttissa takaisin,mies selitti näyttäen tietä eräälle suurelle polulle.
-Okei,menemmekin siitä,totesin helpottuneena,taputin Vildeä ja ohjasin sen sitten polulle vanhan miehen huiskuttaessa takanamme.Vilde käveli laiskasti koko matkan tallille.Polusta ei ole mitään sanottavaa,se oli normaali x) Kun vihdoin saavuimme tallipihaan,hyppäsin alas vilden selästä,nostin jalustimet ja talutin orin talliin.Kiinnitin sen käytävälle ja riisuin varusteet.Sen tehtyäni tajusin,että ori pitäisi huuhdella,koska se oli aivan hien peitossa !Talutin sen pesupaikalle ja pikaisesti huuhtelin ja kuivasin orin.Hain fleeceloimen ja loimitin Vilden,joka seisoi tyytyväisenä paikoillaan.Sen jälkeen talutin sen karsinaansa,suljin oven ja lähdin viemään varusteita satulahuoneeseen.Huuhtelin kuolaimet ja pakkasin suitset.Nostin satulan paikalleen ja käpyttelin sitten Takua hoitamaan.
-jatkuu Takun hoitopäikyssä-
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Vilden hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: Vs: Vilden hoitopäiväkirja   Vilden hoitopäiväkirja I_icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Vilden hoitopäiväkirja
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 2Siirry sivulle : 1, 2  Seuraava
 Similar topics
-

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Sueño-talli :: Hoitopäiväkirjat :: Orien hoitopäiväkirjat-
Siirry: