Sueño-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Sueño-tallin foorumi.
 
PääsivuLatest imagesHakuRekisteröidyKirjaudu sisään

 

 Nekun hoitopäiväkirja

Siirry alas 
2 posters
KirjoittajaViesti
Jade
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Jade


Viestien lukumäärä : 398
Join date : 10.06.2008
Ikä : 28
Paikkakunta : Hevostalli :P

Nekun hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: Nekun hoitopäiväkirja   Nekun hoitopäiväkirja I_icon_minitimeTo Kesä 12, 2008 4:08 pm

Tänne sitten hoitajat säätää tarinoitaan Wink

Nekku loikkaa talliimme -> Like a Star @ heaven
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.freewebs.com/sueno-talli/index.htm
Vivian
Vuonohevonen
Vuonohevonen
Vivian


Viestien lukumäärä : 115
Join date : 29.07.2008
Ikä : 28
Paikkakunta : haapajärvi

Nekun hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: Vs: Nekun hoitopäiväkirja   Nekun hoitopäiväkirja I_icon_minitimeKe Syys 03, 2008 7:02 pm

Heräsin aamulla auringon säteisiin kasvoillani. Haukottelin oikein syvään ja nousin ylös. Katsottuani kelloon, huomasin sen olevan viisi aamulla. Tiesin, että tallilla aamu alkaisi kuudelta ja olin eilen päättänyt hoitavani sen aamuisen aamutallin. Kävellessäni portaat alas ja keittiöön, vatsaani kipristeli ja minua jännitti hirveästi. Tänään olisi ensimmäinen kerta, kun ratsastaisin Nekulla. Olin pyytänyt Jadelta luvan saada orin hoitohevoseksi Keken ja Rosen ohella. Sentti kestäisi enemmän kulutustakin. Söin kaksi leipää ja otin muutaman sokerinpalan pojalle. Puin hiljaa ratsastussaappaani ja muut hösselit ja lähdin kotoa vähin äänin. Pujahdin pyöräni satulaan ja kiirehdin tallille. Kello oli jo varttia yli viisi. Saapuessani tallille ei minua olisi vähemmän voinut jännittää. Hengitin hiljakseen ja pysähdyin rentoutumaan. En voinut mennä tälläisenä Nekun luo. Huokaisin syvään ja suljin silmäni hetkeksi. Pian tunsin jännityksen katoavan ja uskalsin avata silmäni. Hevoset katselivat minua kummissaan tarhoistaan. Minua nauratti puolestaan niiden ilmeet. Avasin tallin ovet ja tarkistin, että kaikki oli kunnossa. Hain kaksi riimunarua ja suunnistin ulos. Ensimmäisenä hain Keken ja Nekun. Molemmat näyttivät olevan hyvin kiinnostuneita minusta, kun talutin ne talliin. Ensiksi jätin Keken ja sitten vein Nekun omaan karsinaansa. Seuraavaksi oli Ziran ja Rosen vuoro. Kumpainenkin katseli minua hetken, kunnes päättivät seurata pitemmittä puheitta minua talliin. Huokaisin helpotuksesta. Kävelin vielä hakemaan loputkin tarhoistaan talliin. Viimeiseksi hain yksityiset. Kun hepat oli sisällä ja tarkistettu haavojen varalta, minä lähdin hakemaan ruokaa niille. Ensin vein väkirehut niitä tarvitseville, jonka jälkeen oli heinien vuoro. Jokainen näytti ilahtuvan ruoastaan. Heinien jälkeen vielä kaurat hepoille ja ruokintavälineet pois. Nyt menin merkkaamaan, että olin tehnyt tehtäväni sinä aamuna. Tein myös vähän muita tallin paperitöitä ja luin sarjiksia antaakseni heppojen syödä rauhassa. Kun olin tunnin oleskellut hoitajien huoneessa, lähdin tekemään vielä kierroksen tallilla. Useimmat hevosista olivat jo syöneet. Myös Nekku oli saanut ruokailunsa tehtyä. Hain sen harjat ja vein ne käytävälle orin karsinan eteen. Laitoin Nekun käytävälle kiinni ja aloitin harjaamaan sitä. Jokaisen harjan kohdalla utelias Nekku kävi nuuskimaan ja minua hymyilytti väkisinkin. "Senkin pikku nuuskukoira", sanoin sille lempeästi. Se hörähti minulle. Hymyni ulottui varmasti korviin asti. Kun Nekku oli kiillotettu viimeistä jouhea myöten, kaivoin taskustani kamerani ja napsisin siitä muutaman kuvan. Kun selailin kuvia, näin, että yhdessä sillä oli ihan koiranpentu ilme ja minua nauratti taas. "Olen tainnut saada hoitsukseni koiran", kerroin sille nauraen ja talutin sen takaisin karsinaansa. Menin satulahuoneeseen ja nappasin mukaani Nekun satulan ja suitset. Suuntasin jälleen hoitajien huoneeseen ja aloin hinkkaamaan satulaa. Saatuani molemmat valmiiksi, vein ne takaisin paikoilleen ja katsahdin kelloon. Se oli viisi minuuttia vaille kymmenen. Oli aika hevoset ja pikkuponit ulos. Kun Muutkin kaikki oli viety ulos ja minä suuntasin kottikärryjä hakemaan.
Nekun karsina oli melkoisen likainen ja minulla kesti melkein tunti sen kanssa. Hyräilin hiljaa itsekseni sitä tehdessäni. Saatuani karsinan valmiiksi, käväisin ilmoitustaululla tarkistamassa, olisikos Nekulla mitään sinä päivänä. Ei sentään ollut ja huokaisin helpotuksesta.
Kello tuli kolme ja oli aika hakea hepat jälleen sisälle. Nekku oli aika puhdas, mutta Keke oli nauttinut tarhan mutakuopissa. Nekun jätin käytävälle ja heitin sen loimen pois siltä. Hain vielä harjat ja pikaisen puhdistuksen jälkeen se seisoi aika puhtaana käytävällä. Vein harjat pois ja hain sen satulan ja suitset. Ensin laitoin satulahuovan sen selkään. Sen jälkeen satula sai paikkansa huovan päältä. Laitoin satulavyön kiinni ja kiinnitin tarvittavat narut satulahuovan ja satulan välillä. Sitten oli pinteleitten vuoro. Nekku vähän koitti nostella jalkojaan, mutta muutaman minuutin jälkeen pintelit olivat paikoillaan. Tässä vaiheessa hain kypäräni. Nopeasti vielä laitoin suitset sen päähän ja kaikki remmit kiinni. Kävimme Nekun kanssa toimistolla ja huikkasin sisällä olevalle Jadelle meneväni kokeilemaan Nekkua kentälle.Kävelimme reippaasti kentälle ja vein orin kaartoon. Kiristin varovasti sen satulavyön ja mittasin jalustimet sopiviksi. Tarkistin vielä suojat ja satulavyön. Nostin vasemman jalkani jalustimeen ja ponnistin itseni Nekun selkään. Se koitti lähteä heti käyntiin, mutta olin onneksi varautunut ja pidätin päättäväisesti ohjista. Nekku pysähtyi. Mittasin vielä jalustimet ja lyhensin molempia reiällä. Annoin Nekulle pitkät ohjat ja kevyet pohkeet. Se käveli kaula pitkänä, reippain askelin. Koitin ottaa sen askeleen rytmin itseeni ja pian mukauduin jo vähän liikkeisiin. Lämmiteltyämme keräsin ohjat ja painoin kevyesti pohkeeni orin kupeisiin. Se lähti vähän reippaampaa käyntiä.
Kokeilin sen kuuliaisuutta ensin tekemällä pohkeenväistöjä puolikenttää leveyssuunnassa ja palaamalla takaisin samalle pitkälle sivulle. Nekku askelsi selkeästi ja varmasti, vaikka jokseenkin nopeatempoisesti. Seuraavalla sivulla pidätin enemmän ja nyt se sujui jo paremmin. Seuraavaksi nostin ravin. Pidätin muutaman kerran, sillä halusin tehdä selväksi sille, että nyt ei oltu todellakaan raviharjoituksissa. Sen askel oli vielä vähän liian pitkä ja koitin pienentää sitä asettamalla Nekun muotoon. Kesti hetken, ennen kuin se laski vähän päätään ja lähti kulkemaan vähän ponnekkaammin. Taputin sitä nopeasti kaulalle ja kehuin ääneen. Sen korvat kääntyivät puoleeni. Tein ravissa ympyröitä ja suunnanvaihdoksia. Koitin myös pohkeenväistöä ravissa, joka ei sujunut ihan parhaan mukaan, mutta en minä sitä odottanutkaan. Kun olin mennyt suunnilleen puolituntia ravia, hidastin välikäyntiin. Annoin pitkät ohjat ja päästin sen hetkeksi oma valitsemaan tahtiin.
Kuljettuamme jälleen hyvän matkaa käynnissä, kokosin orin ja nostin ravin. Ravailimme hetken ja teimme käynti-ravi siirtymisiä. Vihdoin päätin olevani valmis laukkaan. Vähän ennen seuraavaa kulmaa istuin alas harjoitusraviin ja lönkyttelimme kulmaan. Laitoin vasemman jalkani vähän eteenpäin ja painoin kevyesti pohkeella. Nekku lähti kiihdyttämään raviaan ja vein sen voltille. Voltin jälkeen siirsin vasemman jalan lisäksi oikean vähän taaemmas ja puristin päättäväisesti. Annoin myös ääniavut ja Nekku nosti laukan. Kiitin sitä saman tien. Laukka oli ihan erilaista kuin Kekellä ja Rosella - siinä oli vaikeampi istua ja se oli paljon ilmavampaa. Mutta ihanaa. Kun olin ratsastanut jo hyvän aikaa, hidastin käyntiin ja annoin Nekun jäähdytellä. Samalla taputtelin sitä ja kiitin kauniisti. Se oli ollut todella hienosti. Vihdoin vein sen kaartoon ja hyppäsin alas. Löysensin satulavyön ja nostin jalustimet ylös. Halasin oria ja se katseli minua tyytyväisenä. "Hieno jätkä", sanoin vielä ja talutin sen talliin.
Tallissa otin Nekulta varusteet pois, putsasin kuolaimet ja vein Nekun pesulle. Pestyäni siltä hiet heitin sille loimen päälle ja vein karsinaan. Hetken päästä se piehtaroikin siellä jo nautinnollisesti. Kun se pääsi ylös, menin karsinaan ja kaivoin sokerinpalat taskuistani. Nekku mutusteli ne sekunnissa ja pyysi heti lisää. Minä taputin sitä kaulalle, sanoin hyvät yöt ja suljin karsinan oven. Lähdin tallilta todella onnellisena. Nekku oli ylittänyt odotukseni
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.freewebs.com/shanity
Jade
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Jade


Viestien lukumäärä : 398
Join date : 10.06.2008
Ikä : 28
Paikkakunta : Hevostalli :P

Nekun hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: Vs: Nekun hoitopäiväkirja   Nekun hoitopäiväkirja I_icon_minitimePe Syys 05, 2008 3:10 pm

Ihan, kiva kai(?) En odottanutkaan mitään ekasta tarinasta, ja saat 40v€ sekä 6p
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.freewebs.com/sueno-talli/index.htm
Vivian
Vuonohevonen
Vuonohevonen
Vivian


Viestien lukumäärä : 115
Join date : 29.07.2008
Ikä : 28
Paikkakunta : haapajärvi

Nekun hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: Vs: Nekun hoitopäiväkirja   Nekun hoitopäiväkirja I_icon_minitimeTo Syys 11, 2008 3:37 pm

"Moikka Nekku" tervehdin oria ja silitin sen turpaa tarhan aidan yli. Tänään oli aivan mahtava ilma ja hengitin raitista ilmaa täysin siemauksin. Nekku jatkoi ruohon syömistä ja kuunteli höpötyksiäni puolilla korvin. Tulin vasta näin päivällä, joten joku oli ehtinyt jo siivoamaan kaikki karsinat.
-Mitä haluaisit tehdä. Jotain mukavaa tietenkin. Mitä jos menisin taluttelemaan sinua vähän maastoon ainakin aluksi. Sitten voisin vaikka vähän ratsastaakin? kysyin Nekun mielipidettä ja se nosti päätään ja nyökytteli vimmatusti.
-Heh, taisit varmaan ymmärtää kysymykseni?kysyin hoitohevoseltani ja nappasin riimunnarun aidan vierestä ja lähdin vien Nekun talliin.
Samaan aikaa Civa talutti Vildeä talliin.
-Moikka Civa!" tervehdin uutta hyvää kaveriani.
-Moikka Vivian , oletkos menossa maastoon? Mä voisin lähteä mukaan , Civa sanoi. -Ajattelin mennä vähän taluttamaan vain, mutta voisithan sinä vaikka vähän tulla mukaan. vastasin ja menimme molemmat hoitamaan ratsujamme valmiiksi.
Harjasin Nekkua huolella ja se jälleen vain torkkui pää riipuksissa.
-Tänään mennään Nekku alkukäynnit maastossa, ja sitten mennään kentälle. Ja siellä tehdään sitten jotakin, kerroin orille ja sain sen aika nopeasti harjattua. Pistin sille suojat jalkoihin, satulan selkään, ja suitset päähän.
Otin vielä ennen lähtöämme kostealla sienellä hiekat pois Nekun silmästä, oli näet pyörinyt taas tarhassa . Pihalla Civa nousi Vilden selkään, ja sitten lähdimme matkaan. Kävelimme Civan perässä ja Vilde välillä mulkoili vihaisesti Nekkua , oreja kun ovat..
-Ettekö te pääse yhtään lujempaa? Me jyrätään teidät kohta, naurahdin Civalle joka antoi Vildelle hieman pohkeita, minä taas koitin parhaani mukaan hallita yli innokasta Nekkua, joka olisi mielellään ollut johtohevosena.
-Kierretään vaikka tuolta metsän kautta takaisin, ei tehdä kauhean pitkää lenkkiä, että päästään kentällekin, Civa sanoi ja minä seurasin ratsukkoa vähin äänin.
Vilde koitti napsia matkaeväitä pensaita ja matalalla roikkuvista oksista. Me vain Civan kanssa nauriskelimme hevosillemme. Kerran Nekku säikähti puussa olevaa oravaa, ja hyppäsi kanervikkoon.
Kun pääsimme takaisin tallille, menimme kentälle ja pistimme Civan kanssa puomeja. Ympyröille 1 puomit ja pitkälle sivuille 3puomia. Nyt nousin Nekun selkään ja kävelin vielä pitkin ohjin molempiin suuntiin kierroksen. Sitten otin ohjat käsiini ja nostin ravin.
Nekku ravasi mukavasti, hieman se välillä kiihdytteli ja koitti vain seurata Vildeä joka paikkaan. Aina kun menimme toiseen suuntaan, Nekku koitti oikoa toiseen päästäkseen taas Vilden luo. Minä otin Nekkua ruotoon jo hieman kovemmin ottein.
-Kuule et sinä voi aina oikoa Vilden perään, tokaisin sille ja tein muutaman ympyrän. Sitten aloitimme Civan kanssa tekemään niin, että ympyrät laukassa, muuten ravia. Eli samaa kuin asennonmuutos tunnilla. Nekku hyppäsi puomin yli laukassa ja minä sain taas hiljennellä sitä.
Orilla tuntui olevan energiaa, joten se meni ravipuomienkin yli erittäin pitkässä ravissa nostellen jalkojaan ja venyttäen askeltaan. Minä vain naurahtelin Nekulle kun se koitti vielä kiihdytellä. Tein muutaman voltin jotta olisin saanut sen askeleen hallintaani. Nyt menimme jo huomattavasti rauhallisemmin ja annoin hevoselle ohjaa.
Nekku oli jo nyt sen verran lämmennyt että meni itsestään muodossa, pää tosin turhan alhaalla. Siirsimme hevoset raviin ja teimme joka kerta puomin ympäri voltin kun tulimme sellaisen kohdalle. Sitten siirsimme Vilden ja Nekun käyntiin.
Välikäyntien jälkeen koitimme mennä kolmikaarisen kiemura uran laukassa, eli tulisi siihen myös laukan vaihdot. Vildellä ja Civalla se meni huomattavasti paremmin kuin mulla ja Nekulla.
-Sä oot ratsinu kauemmin Vildellä kun mä Nekulla" mukamas protestoin ja sitten menimme loppu verryttelut. Loppu käyntien ajaksi laskeuduimme alas ja keräsimme puomit kentän laidalle.
-Olit Nekku aivan UPEA tänään, vielä kun opin hallitsemaan sinua paremmin voisimme vaikka pärjätä kisoissakin" kehuin upeaa oritta. Aloitin varusteiden pois oton jälkeen Orin harjaamisen.
-Sinä se et sitten hikoa helpolla,sanoin. Harjauksen jälkeen talutin Nekun ulos.
Ulkona menin syöttelemään sitä ruohikolle, missä oli parhaimman näköistä ruohoa. Seisoin Nekun vieressä ja rapsuttelin sitä haltioissani. samassa huomasin Empan ja Nannin.
-Moikka Emppa, en huomannutkaan sua aikaisemmin. Oletko menossa ratsastamaan vai?" kysyin ja Emppa nyökkäsi vastaukseksi ja jatkoi matkaansa. Katsoin Empan ja Nannin perään kun nämät menivät kentälle ja nousivat selkään.
Puhelin Nekulle ja talutin tämän tarhaan. Kun päästin Nekun irti se lähti ravaamaan mahtipontista ravia ja heitteli pukkeja. Sitten se meni pieru-pukki-laukkaa
Nauroin tarhan portilla ja Nekku katsoi minua hölmistynyt ilme hevosen naamallaan. Rupesin kikattamaan vielä enemmän.
-Sinäpä olet hauska heppa, naurahdin vielä Nekulle ja palasin taas talliin lakasemaan käytävää ja siistimään muutenkin tallia. Käärin lattialla lojuvia pinteleitä ja sen sellaista.
Hyppäsin pihalla pyörän selkääni ja poljin kotiin. Ihana päivä taas
Takaisin alkuun Siirry alas
http://www.freewebs.com/shanity
Sponsored content





Nekun hoitopäiväkirja Empty
ViestiAihe: Vs: Nekun hoitopäiväkirja   Nekun hoitopäiväkirja I_icon_minitime

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Nekun hoitopäiväkirja
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Sueño-talli :: Hoitopäiväkirjat :: Orien hoitopäiväkirjat-
Siirry: